סקר חדש: חולים מנוגה, רופאים ממאדים – פערים בתפיסה הדיגיטלית

בהמון מקומות בעולם הבריאות התפיסה של המטופל ושל המטפל שונות באופן מהותי, שכן כל אחד מביא לתוך המארג הטיפולי עולם שלם של אמונות, פחדים, ידע ויכולות. ולכן זה לא הכי מפתיע שסקר חדש שנערך על ידי אתר הבריאות הגדול בעולם WebMD ואתר הרופאים Medscape, והוצג על ידי ד"ר אריק טיפול בכנס Health 2.0 מצא פערים ניכרים ברצון של הצדדים לאמץ טכנולוגיות העושות דמוקרטיזציה של היכולת הרפואית והידע הרפואי.

הסקר שנערך בקרב כ-1,102 משיבים שביקרו באתר WebMD ובקרב 1,406 אנשי צוות רפואי, בהם 826 רופאים שביקרו באתר Medscape גילה תפיסות שלטענת עורכי הסקר וכן לטענת ד"ר טופול הם די מפתיעים.

1. טכנולוגיה כמסייעת בתהליך האבחון : 84% מהמטופלים, ו-69% מהרופאים מאמצים את הסיוע שהטכנולוגיה מביאה לתהליך האבחון של מחלות.

2. באיזה מצב הטלפון הסלולרי יחליף מפגש?  64% מהמטופלים ו-63% מהרופאים מסכימים כי לטלפון החכם יכול להיות תפקיד מועיל בתהליך האבחון, בעיקר בקשר עם בדיקות דם. לגבי בדיקת א.ק.ג או קצב לב 66% מהמטופלים ו-61% מהרופאים מסכימים שניתן להשתמש בטלפון החכם כדי לבצע את הבדיקה מרחוק. 63% מהטופלים וה-47% בלבד המרופאים מסכימים כי ניתן לעשות בדיקות עור באמצעות הטלפון החכם מרחוק. 49% מהמטופלים ו-31% מהרופאים מסכימים כי ניתן לבצע באמצעות הטלפון החכם בדיקות עיניים מרחוק. ולבסוף 54% מהמטופלים ו-33% מהרופאים מסכימים שניתן בצע בדיקות אוזניים באמצעות הטלפון החכם. בכל השאלות ההנחה היא שהבדיקה נעשית כך  על מנת לחסוך ביקור פיזי במרפאה.

3. בדיקות מעבדה בקונצנזוס: רופאים ומטופלים (96% משני הקהלים) גם יחד חושבים שזו זכותו של המטופל לראות את תוצאות הבדיקות שלו באופן מלא. 58% מהמטופלים ו-77% מהרופאים מסכימים שרופאים צריכים לעבור על התוצאות של הבדיקות לפני שהן מוצגות למטופל.

teledoctor2

4. כשזה מגיע לתיק הרפואי בכללותו, הצדדים נחלקים – בעוד 91% מהרופאים חושבים שחשיפת כל התיק הרפואי בפני המטופל עלולה להוביל לחרדה, ובקשות מיותרות לבדיקות נוספות (84%) הרי שרוב מוחלט של המטופלים (93%) חושבים שאפשרות כזו תסייע להם לנהל טוב יותר את הבריאות שלהם. 11% מהרופאים ו-36% מהרופאים חושבים שלרופא צריכה להיות שליטה על החשיפה של המידע למטופל.  יצוין כי מרבית הרופאים והמטופלים מאמינים שהתיק הרפואי שייך למטופל, עם זאת יש אחוז מסוים שרואה בתיק רכוש של הרופא.

5. אבטחה ופרטיות אינם מכשול: שני הקהלים (58% מהמטופלים, 60% מהרופאים) לא רואים בנושאים של אבטחה או פרטיות מחסומים בפני שימוש בכלים דיגיטליים בתחום הבריאות ובתקשורת האלקטרונית ביניהם.

אין ספק שהשינוי והתפיסה של המטופלים את האוטונומיה והתפקיד שלהם בתוך המערכת הרפואית הופך ליותר ויותר משמעותי, והפעילות והאפשרות הדיגיטלית רק מעצימה את מקומם במערכת הטיפולית. הרופאים באופן טבעי חוששים יותר, ואני חושב שיש לזה חשיבות גם, אם כי לטעמי התוצאה הסופית כבר ידוע לכל הצדדים, והיא שהעולם הדיגיטלי יפתח ויחריב את רוב אם לא את כל החומות בין החולה למידע אודותיו, וכן יעצים את יכולות האבחון העצמיות שייווצרו בשנים הקרובות. בתוך כך תפקיד הרופא עובר שינוי משמעותי ביותר – מבעל הידע המוחלט, למשהו שדומה יותר ליועץ מקצוען בתחום הבריאות.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.