להלחם בסרטן באמצעות חוכמת ההמון

סיפורו של מרטי טננבאום (67) מתחיל בשנות ה-90 עת היה מומחה בסחר אלקטרוני הרוכב על גל הדוט קום. באותו הזמן, בשיא הצלחתו הוא מרגיש גוש באחד המקומות בגופו. בתחילה אמר לו הרופא – זה שום דבר – אבל לאחר שהגוש הוסר התברר כי מדובר במלנומה, סרטן עור מסוכן ואכזרי.

 מרטי ניצח את הסרטן שלו לבסוף, אך לא היה מסוגל להתגבר על תחושת התסכול שחש כאשר נאלץ להתמודד עם שלל המידע והבלבול לגבי הטיפולים האפשריים, הניסויים הקליניים הזמינים לטיפול במחלתו והמחקר הרב שעליו היה לבצע על מנת למצוא את הדרך הטובה ביותר לשרוד ולנצח את הסרטן. גם היום הוא טוען כי הסיבה היחידה ששרד את המחלה, היא חבר שעבד במכון הלאומי לסרטן בארה"ב שהוביל אותו לטיפולים החדשניים ביותר שהיו, ובדיעבד הם אלו שהצילו את חייו.

 הניסיון הזה, הביא אותו למסקנה חשובה. רק האפשרות לייצור שיתוף פעולה וקשר, רחב היקף ככל שאפשר, תאפשר לקדם את המחקר והטיפול בסרטן. לאחרונה השיק מרטי אפליקציה באינטרנט שתביא לשיתוף פעולה בין חולים, רופאים ומדענים ללא קשר להיכן הם עובדים, חיים או היכן הלכו ללמוד, וביחד חוכמת ההמון שלהם תסייע להביא את הטיפול הטוב ביותר לחולים. לטענת מרטי, חוכמת ההמון שתיווצר משיתוף הפעולה הרחב הזה הם הדרך היחידה והרציונאלית להילחם בסרטן. לפני עידן האינטרנט לא הייתה אפשרות לייצר אינטגרציה של כמות כה גדולה של מידע לכדי מאגר שמסוגל לספק פתרונות.

 מי צריך לרפא את הסרטן?

האפליקציה החדשה הנקראת "cancer commons"  שניתן לתרגם את זה :לחלקים המשותפים לכל,  על סרטן, קרי כמו גינה השייכת לציבור, שעד כה הייתה גינה פרטית של כמה גופים. בתוך השם הזה מסתתרת שאיפה אדירה לקבץ את כל המידע הידוע על סוגים שונים של מלנומה, מידע מניסויים קליניים, ומידע על הטיפולים הניסיוניים המבטיחים ביותר. חולים, או רופאיהם, יוכלו להכניס למערכת את מצבם הרפואי ועד כמה המחלה התקדמה, היכן היא החלה, וכן האם בדיקות גילו מוטציות גנטיות ספציפיות אשר ניתן לומר עליהם שהן מסייעות להתפשטות המחלה.

 בעצם יש הטוענים שסרטן זה אוסף אדיר של  מחלות נדירות שמטופלות באופן כוללני בגלל חוסר היכולת עד היום להבחין בדיוק המוטציה הגנטית של כל מחלה. הכרה במוטציה הספציפית תאפשר טיפול מדויק ופרטני.

 מתוך המידע הזה האפליקציה מספקת לחולה או לרופא הגדרה על תת הסוג הספציפי של מחלתו כפי שניתן להסיק מהמידע וכפי שסווג על ידי פאנל של מומחים. החולה יוכל גם ללמוד על הטיפולים הכי טובים לתת הסוג שלו והיכן מתקיימים ניסויים קליניים שיטות טיפול שמתאימות לתת הסוג הזה.

 האפליקציה ופרויקט ה-cancer commons    יהיו ללא תשלום לקהל הרופאים והחולים, למרות שהיא הוקמה על ידי החברה של מרטי CollabRX   שהיא סטארט אפ המתכוון לשאת רווחים. המודל של מרטי בונה על כך שחברות התרופות ישלמו חסויות לאפליקציה הגם שהוא מבטיח כי זה לא ישפיע על התוצאות וההמלצות.

 להעצים רופאים

ד"ר קית' פלרהטי, מבית החולים הכללי של הרווארד מסצ'וסטס הנחשב מומחה במלנומה, מתנדב בפרויקט, ולטענתו החליט לעשות כן על מנת לסייע לרופאים וחולים להפוך ים של מידע מורכב להצעה טיפולית פשוטה ומדויקת. לטענתו לרופאים אונקולוגים המטפלים במגוון רחב של מחלות אין זמן להגיע וקרוא כל מאמר בכל מגזין רפואי, והאפליקציה הזו מבצעת את חיבור המידע ומאפשרת לרופא להתחבר למידע הכי מעודכן. מדובר בהעצמה משמעותית של הרופאים, אך גם של החולים שיכולו כעת להבין טוב יותר מה רצוי להם.

 הכוונה של מרטי היא שבהמשך החולים והרופאים גם ידווחו חזרה למערכת על מה עבד או לא עבד עבורם. אמנם מידע מכל אחד הוא אנקדוטלי, אך הצטברות המידע הזה יאפשר לחוקרים לקבל כיווני חשיבה ולמידה נוספים.

תפיסת העולם של מרטי, היא חלק מתנועה הולכת וגדלה המבקשת להוריד את החסמים הקיימים כיום למידע מחקרי, לידע שנצבר במעבדות ואוניברסיטאות וששיתופו יכול לקדם את המדע והרפואה. פרויקטים נוספים בתפיסה הזו קיימים בעוד מקומות אך האתגר הוא גדול ועליו להתמודד עם התרבות המדעית שלא פועלת כך והתרבות האנושית והמשפטית הקיימת כיום. פירות ראשונים ניתן לראות גם החלטה של המכון הלאומי לבריאות בארצות הברית לאפשר פרסום חינם של מידע מחקרי שנה לאחר פרסומו הראשוני.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=FVnKFYLgqN0]

www.cancercommons.org


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.