סקר: מרבית החולים רוצים יותר מידע על מחלתם

האם העומס העולה על מערכות הבריאות בעולם, מתחיל לתת את אותותיו ? סקר רחב היקף שנערך לאחרונה בארה"ב חושף את הפער האדיר שקיים בין כמות המידע אותו מספקים הרופאים למטופלים שלהם, ובין הרצון של החולים במידע. בסקר, שנערך על ידי חברת מדטרה (Medtera) נסקרו למעלה מ-7,000 פציינטים, כאשר לא פחות מ-95 אחוז מהם טוענים כי הם מחפשים מידע מקיף יותר  על מחלתם ועל דרכי ההתמודדות עמה.

77% לא קיבלו מידע כתוב מהרופא על מחלתם

המחקר, שמטרתו היתה לבדוק כיצד חולים מנהלים את ההתמודדות עם מחלתם מצא כי הם מרגישים שאינם מקבלים את הכלים המתאימים על לנהל את הטיפול במחלתם. כאשר נשאלו החולים האם קיבלו מהרופא מידע כתוב על התרופה או על מחלתם, השיבו 77 אחוז "לא".  המחקר נערך בספטמבר האחרון, בארה"ב כך שלא ניתן לעשות השלכה חד-חד ערכית לישראל, אך בישראל הנתונים אודות תחום זה הן קטנות ביותר. סקרים שנעשו פה ושם מצעו אי הבנה וטעויות בלקיחת תרופות אצל מבוגרים. עם זאת החלק היותר מעניין של תוצאות הסקר הוא הכלים אותם מבקשים החולים על מנת להתמודד עם מחלתם:

  • 84% מהמשיבים טענות כי מקורות מידע אונליין לסיוע בהתמודדות עם מצבם יהיו מאוד בעלי ערך עבורם – באנגלית Extremely  ו-Very much.
  • 78% טענו כי מידע אודות תרופות ותופעות לוואי אפשריות גם הם יהיו מאוד בעלי ערך עבורם.
  • מידע אודות שינויים באורך החיים שאולי יש בהם צורך נראו חשובים ביותר ל-82% מהמשיבים.
  • מידע מסודר אודות הצורך במעקב רפואי ובדיקות נוספות יהוו בעלי ערך גבוה ביותר ל-94% מהמשיבים.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=YTQDVg_e26k]

תקשורת רב ערוצית

הסקר הזה מדגיש שוב את הצורך בתקשורת רב ערוצית בין החולים לבין הרופאים שלהם. אמנם הזמן העומד בידי הרופא לתת טיפול לכל חולה יורד מדי שנה, אך כמות הכלים הנוספים העומדים לרשותו לספק מידע מהימן או כלים נוספים רק עולה עם השנים. הצורך להבין זאת ולעשות בכך שימוש יעיל הנו חשוב ביותר. הנתונים אודות הרצות במקורות מוסמכים באינטרנט מחזקים עוד יותר את הצורך באתרי בריאות מהימנים/ וכלים שונים אחרים. יש לשים לב, שגם השימוש באלה מצריך הרבה פעמים משאבים והתייחסות, אבל זו יכולה להיות בעלת ערך משמעותי לשיפור הבריאות וההתמודדות של החולים עם מצבם הרפואי.


1 thought on “סקר: מרבית החולים רוצים יותר מידע על מחלתם”

  • 1
    רשלנות רפואית בניתוחים on אוגוסט 24, 2011 הגב

    אתה מתאר פה בעיה שלפחות בעייני היתה צריכה להיפתר כבר ממזמן! איך יכול להיות שרופאים עדיין לא הבינו את החשיבות של "הסכמה מדעת" וכמה חשוב ליידע חולה אודות תופעות לוואי והשלכות אפשריות של ניתוחים, טיפולים והליכים שהם עוברים, או לחילופין בוחרים לא לעבור. רופאים רבים פשוט לא סומכים על החולים שלהם שיגיעו להחלטה הטובה ביותר לבדם, אבל עליהם להבין שמעבר לכך שה"יידוע" הזה מעוגן בחוק, ישנם גם דברים שאותם רופאים לא יודעים ושבאמת, רק החולה יכול להחליט עבור עצמו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.