שתל ישדר לסמארטפון מתי יש לנו התקף לב

נשמע כמו מדע בדיוני, אבל לא! חוקרים מהמכון הפוליטכני בלוזאן שבשווייץ (EPFL) הצליחו לייצר שתל בגודל 14 מ"מ שמסוגל לעקוב אחרי מספר מרכיבים חיוניים בדף, ולדווח על חריגות לטלפון החכם.  בין היתר יכול השבב לעקוב אחר החלבון טרופונין שעליה ברמתו מעידה על התקף לב.

את המידע על בדיקות הדם מסוגל השבב להעביר באמצעות טכנולוגית בלותות'. בנוסף לטרופונין מסוגל השבב לעקוב גם אחר רמת הגלוקוז ורמת החומצה הלקטית. באמצעות השבב ניתן יהיה לעקוב אחר מצבים של אנשים שונים, בין אם כאלה המתמודדים עם המחלות כרוניות כמו סוכרת, או אנשים בריאים שעושים פעילות גופנית.  הטעינה של המכשיר תעשה באמצעות מדבקה הנמצאת מחוץ לגוף וטוענת את השבב המושתל באופן סלולרי. כל סנסור בשתל מצופה באנזים המייצר תגובה עם רכיב אחר בדם ובתגובה נוצר סיגנל שניתן לעקוב אחריו.

האפשרות לבצע בדיקות דם מדויקות בתוך הגוף, וללא מעבדות יכול להוות שינוי רדיקלי בדרך שבה מטפלים בחולים. כך למשל מינונים שונים של טיפולים נגד סרטן תלויים בבדיקות דם וביכולת של החולה להתמודד עם הרעלים השונים של התרופה. היכולת הזו של החולים, הנמדדת לאורך זמן, משתנה תוך כדי התקדמות הטיפול או המחלה, כאשר איברים שונים, בעיקר הכבד והכליות משנים את תפקודם. בדיקה רציפה תוכל לשפר את דיוק המינון ולהפחית את סבל של החולים.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=DBa41wej-NE]

מטפלים בהתקף לפני שמרגישים

כאמור, הסנסורים מסוגלים כבר כעת לבדוק את רמות הטרופונין. החלבון הנ"ל מהווה את אחד הסמנים המשמעותיים לקיומו של התקף לב בהיותו תוצר המופרש בשל בעיות בשריר הלב. את איתור השינויים ברמת החלבון ניתן לעשות לפעמים עוד בטרם ישנם סימנים אחרים, ובאמצעות סנסור שכזה ניתן יהיה לבצע טיפול מוקדם, לפעמים אפילו מרחוק ועוד בטרם התפתח נזק מהתקף הלב.  כמובן שצלצול הטלפון במצב כזה יוכל להיות כזה שמיד פותח שיחה למוקד עזרה, או מזעיק את הסובבים, על מנת שלא במקרה הדברים יתפספסו.

בשלב זה מספר המרכיבים שהסנסור מסוגל לבדוק עדיין מוגבל, אך תאורטית אין לו מגבלה ובהתקיים תגובה אנזימטית ניתן יהיה להרחיב את יכולותיו. השתלת מספר שתלים הבודקים נושאים שונים יוכלו לסייע לכל הספורטאים, החולים, אלו שהמחליטים לקרוע את עצמם בפעילות גופנית בסוף השבוע. בשלב זה אורח חייו של השתל מוגבל לאורך חיי האנזימים שעליו, בערך חודש. 

שתל שהוא מעבדה
שתל שהוא מעבדה

השאלה שנשארת פתוחה, היא שאלה חברתית, האם נסכים שישתילו לנו מרפאות קטנות בגוף, והאם ההשתלה תהיה קלה, פשוטה וזולה. זוהי כמובן שאלה פתוחה ולטעמי תלויה יותר מהכל בשאלת הערך שיופק מן העניין. כי הרי משתילים כבר היום דפיברילטורים, ושאר מכשירים שמסייעים לנו לחיות.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.