משרד הבריאות מבין שאין לו את כל הפתרונות – וזה הדבר הכי טוב שקרה לו      

15. ספטמבר 2016 Uncategorized 0
משרד הבריאות מבין שאין לו את כל הפתרונות – וזה הדבר הכי טוב שקרה לו      

הפעילות של משרד הבריאות בקידום החיבור הדיגיטלי של עולם הרפואה אינו פרויקט חדש. הוא מנוהל כבר כמה שנים, אך בשנה האחרונה חלה קפיצת מדרגה משמעותית שמגיעה בימים אלה למקומות חדשים ומרתקים. המשרד עושה מגוון רחב של פרויקטים והתקדמות, כאשר במשרד מדברים על מעל 300 פרויקטים דיגיטליים שכרגע מתקיימים במשרד.

כמו כן מתכוונים במשרד לבצע פעילות להנגשת מאגרי מידע על מנת שיזמים יוכלו להיעזר בהם לפיתוח שירותים, וכמובן גם למחקר. בנוסף נראה כי המשרד מגייס נציגים לחדשנות למוסדות השונים של המשרד וזאת מתוך הבנה כי יש להשקיע באנשים עם החשיבה הנכונה על מנת להצליח. על פי מה שהוצג, המשרד מתכנת גם האקת'ונים ועוד.

מפתרון לאתגר

מערכת הבריאות לרוב הרגישה שיש לה את המומחים והפתרונות ושהם יודעים הכי טוב. זה עניין מסורתי. לכן, העובדה שמשרד הבריאות מציג שלושה מכרזים, שהם סוג של מכרזים הפוכים – להם הוא קורה מכרזי אתגר, זו מהפיכה.

הרעיון של מכרזי האתגר, הוא שהם לא מבקשים פתרון שכבר אופיין במשרד הבריאות, אלה מציבים שאלה, או אתגר ליזמים, ומבקשים מהיזמים להציע פתרון כאשר הזוכים יזכו למימון לצורך ביצוע פרויקט הוכחת הקונספט ואם זה יצלח יוטמע הפתרון באופן רחב יותר.

מכרזי בעיה

והפתרון לא חייב להיות כזה שאושר במקומות אחרים, הרעיון הוא להתנסות בפתרונות חדשניים שיכול להיות שהם בשלבים מוקדמים יותר.

בשלב ראשון העמיד המשרד שלושה אתגרים: ניהול עומסים בבתי החולים, השמנה וזיהוי נכון של מטופלים. מדובר בבעיות לא פשוטות כלל, שעדיין אין להם פתרונות חד משמעיים.

בדרך אל המכרז ביצע המשרד מיט אפ, שהיה בעצם סוג של מפגש ספקים. כמות האנשים שהגיעה היתה מרשימה ביותר, וגם המפגש עצמו היה מאוד מעניין, ולאחר פתיחה הגיעו נציגים של המשרד וענו על שאלות עד בלי די.

התייעצות עם הציבור

במקביל לפעילות הזו, מנהל המשרד התייעצות רחבה וארוכת זמן עם הציבור באמצעות מערכת "תובנות". כל אחד מבחירי המשרד פתח והעלה שאלה בנושא של בעיות רפואיות, או מדיניות כללית של משרד הבריאות, והציבור כולו מוזמן ומגיע ונותן את דעתו. הנושאים שכרגע משרד הבריאות שם להתייעצות הם: מחלות כרוניות טיפול ומניעה, צמצום אי השיוויון בבריאות ותזונה בריאה.

המשרד מצידו מקבל רעיונות, תובנות ומחשבות של מטופלים, מומחים, ואנשים נוספים שמעלים שאלות, מוסיפים לינקים ומדברים בינם ובין עצמם גם. ממש קהילה.

המערכת מאוד נגישה ונוחה, והלינק שלה מופץ באופן חוזר ונשנה באמצעות פייסבוק עוד. התייעצות שכזו עם הציבור היא כלי משמעותי, וגם הוא מראה על שינוי הגישה שאומרת – לא כל החוכמה אצלנו, ואנו רוצים לשמוע מה יש לאחרים להגיד.

היוזמות הללו של משרד הבריאות מעוררות תקווה, ואף השראה מבחינתי, כי היא מראה על שינוי בדפוס החשיבה שיכול להביא לפריצות דרך של מצב, כאשר מעגל החושבים והדנים על בעיות הבריאות והפתרונות שלהם גדל מעבר לאנשי המערכת ודרכי החשיבה המקובלות שלה.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.