Haven – מפלט הבריאות של באפט, בזוס ודיימון חושף טפח ומייצר שאלות

Haven – מפלט הבריאות של באפט, בזוס ודיימון חושף טפח ומייצר שאלות

בשנה האחרונה החלה אמזון לפעול ביתר שאת על מנת להיכנס אל עולם הבריאות באופן משמעותי. מדי כמה ימים יצאו ידיעות שונותעל תהליכים הקשורים בעולם הבריאות ופעילותה העניפה של אמזון. אחד המהלכים המעניינים יותר הוא הקמת השותפות, ללא מטרות רווח, של אמזון עם המשקיע האגדי, וורן באפט ובנק ההשקעות JP Morgan. השותפות שקיבלה את השם Haven – מפלט או מקלט. השותפות הוקמה במטרה מוצהרת להתמודד עם אתגרי הבריאות של המעסיקים בתשלום על שירותי בריאות, וכן על מנת להוריד את העלויות של תשלומים אלה.

שלושת הגופים הללו, מהגדולים והעשירים בעולם, בחרו בד"ר אטול גוואנדה לעמוד בראש המיזם. גוואנדה הינו מוביל דעה ידוע בתחום הבריאות שכתב ספרים על הטיפול הרפואי, חוקר בכיר, וכן מהקולות הבולטים בדיון הפופלרי על בריאות בשנים האחרונות.

עדיין אין לנו ידיעה ברורה מה עומד לקרות באמצעות Haven, למרות המידע שניתן באתר, שהוא דיי בסיסי, וקצת מובן מאליו. הארגון מתמקד בעיקר בטיפול הקהילתי, שיפור בזמינות השירותים, דאטה, בתי מרקחת והורדת מחירים.

אך כעת מתייחס אחד השותפים למטרות של השותפות. וורן באפט, התראיין ליאהו על מנת להסביר קצת יותר. באפט מציין כי השותפות מציגה כוח רכישה גדול יחסית – כאשר שלושת השותפות מעסיקות קרוב למיליון עובדים. כמו כן שלושת המובילים הם מנכ"לים בעלי יכולות לעשות דברים.

באפט מספר עוד כי במחקר שהם עשו בנושא זה, נראה כי יש התנגדות משמעותית של הגופים השונים להורדת העלויות, למרות שכולם מסכימים שיש להוריד את ההוצאה לבריאות. בגדול באפט מסביר שהמטרה היא לתת תמיכה לד"ר גוואנדה על מנת שהוא יוכל להציע מתן שירותי בריאות יעילים וטובים יותר, אך גם חווית מטופל משופרת, תוך שהם מורידים את העלויות. כאשר הוא מציין כי ההוצאה בארה"ב היא 18% מהתוצר, כאשר מדינות אחרות יודעות לעשות תוצאות יחסית זהות ב-5% הוצאה לאומית.

עוד מסביר באפט שעדיין לא ברור כיצד ייעשה המהלך, אך ללא ספק יהיו נסיונות שנראה בהמשך השנה שייעשו על מנת לבדוק היתכנות של מחשבות שונות שמחזיק בראשו ד"ר גוואנדה. באפט מבהיר שאין כוונה לרכוש חברות במסגרת המיזם. בשאלה לגבי מחירי תרופות, מסביר באפט שאכן הממשל מנסה, אך מדובר בנושא סבוך עם הרבה תלות בין חלקים שונים במערכת.

חשוב לציין שלאחרונה מונה מנהל קליני חדש לשותפות, סנדהיה ראו, שלפני כן עבר בפרטנרס הלת' שהיא פעילות שהוקמה על ידי שני בתי החולים הגדולים בבוסטון, על מנת לשפר את הטיפול הבריאות תוך חיסכון בעלויות. יש לומר שזהו בדיוק הכיוון המדובר, ואין ספק שיש לכ חלק השכירתו של ראו. אולי ראו יודע יותר על הכיוון לפתרון של Haven כי למרות הראיון של באפט, עדיין יש ערפל יחסית גדול סביב הפעילות, והשאלה אם יש פיתרון כבר.

Haven או בזוס

מארק ברטולוני, המנכ"ל היוצא של אתנה, שנמכרה לרשת בתי המרחקת וחנויות הנוחות הענקית CVS, התראיין אף הוא ליאהו, לרגל יציאת ספרו החדש. בראיון מסביר ברטולוני כי הדבר המשמעותי ביותר לקביעת הבריאות של אדם, היא המיקוד שלו. קרי שהגורמים החברתיים, מעמדו הכלכלי, מקום מגוריו ועוד, הם אלו הקובעים את בריאותו. לטענתו רק 10% מהבריאות נקבע על ידי מהלכים קליניים וטיפול. שארית הבריאות, 30% נקבעים על ידי המבנה הגנטי של האדם.

לפי תפיסתו זו החשיבות הגדולה של הפעילות הבריאותית של אמזון, אינה בהכרח Haven, אלא יודע הפיכת השירות הרפואי לכזה הניתן בענן על ידי בזוס. לדברין הרכישה של שירותי הפצת התרופות לבית, אינה מהלך מקרי, אלא רצון להעביר את מרבית הטיפול הרפואי הביתה. לטענתו העברת הטיפול והבריאות לבית המטופל תהווה שינוי דרמטי, תוריד את העלויות ותשפר משמעותית את היכולת לשמור על אנשים בריאים.

כמובן, שכמו ציינתי קודם, בשלב הזה Haven היא הבטחה שעוד לא מומשה, ולכן כל ביקורת, או תמיכה מבוססת על תפיסה אישית של הכותב, ולא מבוססת על מידע או ידע מהותי. עם זאת אין ספק שהרצון הוא כנה ומשמעותי, ונקווה שנראה חדשנות משמעותית מהמיזם על מנת לשנות את מערכת הבריאות בארצות הברית.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.