מעדכנים את ויקיפדיה ומקבלים נקודות זכות בבית ספר לרפואה

01. אוקטובר 2013 רפואה 2.0 1

בכתבה בידיעות אחרונות לפני כשנה שעסקה בסקר אודות הרגלי צריכת המידע הבריאותי של בני נוער באינטרנט, צוטט ד"ר עמוס נאמן כאומר: "הצעד שעשתה הרפואה החוצה מהמרפאה לאותו מרחב ידע עמוס ולא פעם מופרך, נחשב בעיניי ליום כיפור של הרפואה בישראל". אני אוהב את הציטוט הזה כי הוא מקנה את התחושה כי ניתן לנווט את הפעולה של רשת האינטרנט והתקדמות טכנולוגית באופן מודע, והרפואה בישראל עשתה זאת כך. והתשובה היא שממש לא. אם היו נותנים לאנשי המערכת להחליט, להערכתי הם היו אומרים משהו בסגנון ציטוט ששמעתי פעם ממנכ"ל אסם לשעבר, גזי קפלן ז"ל שאמר "האינטרנט זה דבר נהדר אבל צריך לסגור אותו ב-17:00 אחה"צ".

האינטרנט כאמור שבר ושובר מחסומים רבים בהגעה למידע וידע, היכולת הבסיסית להגיע למאמרים רפואיים ולמידע רפואי נגישה לרופאים ולציבור באותה מידה כמעט. היתרון של הרופא הוא בהכרת המילים והידע שלו בקריאת החומרים והבנתם… יתרון שלפעמים מקבע אותם, אך מבחינתי לפחות, עדיין יתרון.

הדמוקרטיזציה של הידע גם ברמת הכתיבה וייצור התוכן מהווה תמיד נשק בידי רופאים המספרים על הסכנות שם בחוץ, על איך כל פעם שנכתוב "כאב ראש" ישר נחשוב שאנו לוקים סרטן המוח… והתשובה המתמדת שלי לרופאים, אם כך, צא ותכתוב חומרים ותכוון את המטופלים למידע מהימן מבחינתך.

בישראל, בכמה השנים האחרונות יצא איגוד רופאי המשפחה בשיתוף עם חברת רשת רפואה בפרויקט אדיר של ויקירפואה, פרויקט שמבקש להוות מקור מידע לרופאים, אך בשל הפתיחות המלאה שלו, מהווה מקור מידע רפואי לכל דורש. כמות הערכים והמידע שם אדירים, וכך גם כמות הכניסות. כל הערכים נכתבים על ידי רופאים שמקבלים הרשאת עריכה.

בעולם יש עוד פרויקטים של ויקי לתחומים ספציפיים, אך ללא ספק מקור המידע האולטימטיבי בימים אלו זו ויקיפדיה, והיא משמת גם רופאים וגם מטופלים וכותבים בה אנשים רבים, חלקם מקצועיים בתחומם וחלקם לא. זהו פרויקט חוכמת ההמונים המפותח והמורכב ביותר עד היום לדעתי.

ויקירפואה

ברמה הרפואית ככל הנראה שיש בו חוסרים, וכעת מדווח הניו יורק טיימס שאוניברסיטת קליפורניה שבסן פרנסיסקו עושה מעשה ויצרה קורס הנותן נקודות זכות אקדמיות לסטודנטים לרפואה בעבור עדכון ערכים רפואיים ותיקונם. הפרויקט מאפשר לסטודנטים לעשות את העבודה מרחוק, והחומרים שהם כותבים ומעלים מתורגמים ללא עלות לשפות רבות בעיקר לעולם השלישי שם ויקיפדיה וארגון ויקימדיה שעומד מאחוריה קיבלו אפשרות לתת לתושבים גלישה חינם לאתר שלהם.

ויקיפדיה

הרופא העומד בראש הפרויקט ד"ר אמין עזאם אומר דברים שכל רופא לטעמי חייב להטמיע: "אנו כפרופסיה מחזיקים בקורפוס מידע וידע, וכפרופסיה אנו חייבים לחנך את הציבור".

עוד הוא מוסיף כי הקורס מלמד את הסטודנטים להתמודד עם הצורך לכתוב ולהעביר את המידע במונחים ללא ז'רגון. לטענתו מלמדים את הרופאים לדבר טוב מאוד עם רופאים, אבל הרבה פחות מלמדים לדבר עם מטופלים ואנשים רגילים. והקורס והצורך לכתוב לפלטפורמה פתוחה מתרגל בך.

לטענת עזאם אם רוצים להעביר מידע מדויק בתפוצה רחבה לכל העולם הדרך היחידה היום היא באמצעות ויקיפדיה, ולכן הדגש הוא שם.

הסטודנטים מתעמקים בערכים שבהם או שיש מידע חלקי או מידע חסר ומעבים ומשלימים אותם. התמורה בנקודות זכות אקדמיות היא תמורה טובה ולטעמי זה רעיון מבריק וחשוב!

 


1 thought on “מעדכנים את ויקיפדיה ומקבלים נקודות זכות בבית ספר לרפואה”

  • 1
    trilliane on אוקטובר 1, 2013 הגב

    רעיון מבורך, לנוכח כמות המידע המסולף והבעייתי שמסתובב במרשתת מוטב שאנשי מקצוע יכתבו ויערכו ערכים רפואיים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.