מחקר: רפואה סלולרית משפרת איזון סוכרת

10. אוגוסט 2011 רפואה 2.0 5

מחקר חדש, שאמור להתפרסם באחד הירחונים החשובים לסוכרת – Diabetes Care היוצא לאור באמצעות האגודה האמריקאית לסוכרת, מצא כי חולים שהשתמשו במערכת מבוססת טלפון סלולרי למעקב ואימון תומך החלטות של מחלת הסוכרת השיגו שיפור גדול יותר באיזון הסוכרת שלהם מאשר חולים שטופלו בשיטה המסורתית. השיפור היה משמעותי סטטיסטית.

רפואה סלולרית מאושרת FDA

אפליקציית well doc
אפליקציית well doc

הכלי שנבדק פותח על ידי חברת Welldoc ואושר על ידי ה-FDA הוא בעצם מערכת ניהול של המחלה, המאפשרת לחולה לרכז את כל התוצאות שלו, את התרופות שלו, כולל תזכורות, מציע תפריט ומזכיר גם לבצע בדיקות דם וכמובן שומר את התוצאות. הכלי שולח גם דוחות מפורטים המנותחים על ידי אלגוריתמים מתוחכמים המבוססים על המחקרים האחרונים על מנת לסייע בהמלצות רפואיות, דיאטה, טיפול ושיפור השינוי ההתנהגותי הנדרש על ידי חולה הסוכרת.

תוצאות משמעותיות

במחקר, שהיה מבוקר ורנדומלי, ונקרא Mobile Diabetes Intervention Study, השתתפו 163 חולים שחולקו לשתי קבוצות – האחת טופלה בטיפול המקובל בסוכרת על ידי ביקור אצל רופאים, מעקב וטיפול תרופתי. השניה טופלה באמצעות טיפול המשלב את המערכת של Welldoc. בתום שנה של מעקב נמצא כי הקבוצה שהשתמשה ברפואה הסלולרית שיפרה את מדד איזון הסוכרת שלה ( HbA1C) ב-1.9% בעוד הקבוצה בטיפול הרגיל שיפורה את המדד, קרי הורידה אותו  ב-0.7%, כאשר ההבדל בין הקבוצות משמעותי סטטיסטית.

מחלת הסוכרת היא מגיפה עולמית עם למעלה מ-240 מיליון חולים בעולם על פי ארגון הבריאות העולמי. המחלה הוכרזה כמגיפה על ידי האו"ם. החולים הסובלים מסוכרת סוג 2 סובלים מבעיה באיזון הסוכר בגוף בשל ירידה הקגישות ובייצור של אינסולין, לרוב בשל השמנה והרגלי בריאות לקויים. עודף הסוכר בדם גורם לסיבוכים רבים החל מבעיות מהתקפי לב, בעיות ראייה, בעיות עצביות, בעיות כליה ועוד. איזון הסוכרת תלוי במדדים רבים, אךהמדד המרכזי לשיפור במצב הסוכר, לפחות, הינו המוגלובין מסוכרר HbA1C וכל ירידה של אחוז במדד, מובילה לירידה של 37% הסיכון ללקות בסיבוכי המחלה השהם הגורמים המרכזיים למוות.

החוקרים שביצעו את המחקר מאונ'ק מרילנד בארצות הברית, ציינו כי זוהי דוגמה מדויקת ליכולת של שימוש נכון בטכנולוגיה על מנת לשפר את הטיפול בחולה, ולמקד את הטיפול בחולה עצמו. המערכת של Welldoc היא פיתרון ה-mHealth הראשון שאושר על ידי ה-FDA ככלי לשיפור ואימון חולים ולשינוי התנהגותי שלהם.

הסלולר ככלי לסיוע בפתרון מצוקות

אין טבעי מכך שמכשיר הסלולר, אותו אנחנו סוחבים איתנו כמעט 18 שעות ביממה, קמים ליד בבוקר,והולכים לישון לא רחוק ממנו בערב, מהווה את כלי המעקב והסיוע היעיל לשינוי התנהגותי ולטיפול במחלה, שזהו אתגר לא פשוט להתמודד איתה.

דווקא בימים אלה שמערכת הבריאות שלנו נראית במצב קשה, עם מחסורים אמיתיים ברופאים ובמשאבים, כלים מסוג זה יכולים לסייע מאוד לחולים, להעצים את תפקידם ולשפר את שליטתם בבריאות שלהם.


5 thoughts on “מחקר: רפואה סלולרית משפרת איזון סוכרת”

  • 1
    ophir-n on אוגוסט 11, 2011 הגב

    מעניין ביותר …נשמע מבטיח

  • 2
    משתמש אנונימי (לא מזוהה) on אוגוסט 13, 2011 הגב

    זה נשמע מדהים,
    להוריד 1.7 ב A!C ,

  • 3
    katefchama זיו אפרתי on אוגוסט 13, 2011 הגב

    תודה על הידיעה.
    אכן שמרטף סלולרי יכול לעזור לבסס מודעות והיענות של חולים לניטור וטיפול .
    עם זאת מניסיוני,בסוכרת אין חוקים- ולכן באפליקציה כזאת חייב להיות מענה של תמיכה אנושית מושכלת לקבלת החלטות מותאמת למצב.

  • 4
    רשלנות רפואית עורך דין on אוגוסט 22, 2011 הגב

    מאוד מעניין.. אז בעצם מדובר במעיין אפליקציית טל' שעוזרת לחולי סכרת לעקוב אחר שעות הטיפול שלהם.

    • 5
      urigoren on אוגוסט 22, 2011 הגב

      הרב יותר מרק את שעות הטיפול שלהם, זה ממש מנהל מחלה, נותן הרבה תזכורות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.