מדיה חברתית, זה טוב לבריאות?

כבר זמן רב שאני קורא חומרים על הממשק הזה של אינטרנט ובריאות, המחקרים נוטים בעד ונגד כרגיל. יש מי שהם תומכים נלהבים, הטוענים שאינטרנט ומדיה חברתית עומדים לשנות לבלי הכר את עולם הבריאות, את היחס בין רופא לחולה, את היחס של החולה לעצמו, את העלות של הבריאות למבטח ולמדינה ועוד… ויש מי שטוענים שזוהי סכנה ממשית ליכולת לטפל, למצב הפסיכולוגי שלנו, שהאינטרנט נותן במה לדיסאינפורמציה, גורם לנזק למערכת היחסים של הרופא והחולה וגו'. מה שברור הוא שהאינטרנט, והמדיה החברתית כטכנולוגיה "מפריעה"/"מתערבת" במערכות המסורתיות, מטלטלת גם את עולם הבריאות.

קהילה משפרת התמדה

בתוך הדיון הזה הפעם אני רוצה להציג מחקר מעניין הבודק האם מאפיין של קהילה מסייע לתכנית און ליין לעידוד הליכה והאם הוא מייצר הבדל.

האינטרנט מלא בתוכנית שונות לשיפור אורך החיים, תוכניות תזונה און ליין, תוכניות לביצוע פעילות גופנית וכו'. לדבוק בתוכניות פעילות שאתה מאמץ מהאון ליין זה קשה. שינויים באורח חיים ושיפורם הן החלטות שלא פשוט לשמור על קיומן לאורך זמן גם במצבים בהם יש תמיכה אישית של איש מקצוע, לא כל שכן כאשר מדובר בתוכנית שמתקיימת מול מחשב.

המחקר, שנערך על ידי צוות חוקרים בראשות פרופ' קרוליין ריצ'רדסון, מומחית לרפואת משפחה מאוניברסיטת מישיגן, מצא שהוספת רובד אינטראקטיבי וקהילתי לתוכנית און ליין לעידוד הליכה הפחית את שיעור העזיבה של התוכנית. בעוד ש-79% מהנחקרים להם הייתה אפשרות לשתף ולהשתתף בפורום אודות התוכנית והחוויה שלהם הצליחו לסיים את התוכנית, רק 66% מהנחקרים ללא האלמנט הקהילתי הצליחו להחזיק מעמד. התוכנית, הייתה תוכנית לעידוד הליכה שנמשכת 16 שבועות במסגרתה הנחקרים השתמשו בכלי און לייני לעקוב אחר השיפור שלהם וכמה הם הלכו. מבחינת הנחקרים שהחזיקו מעמד השיפור ביכולת ההליכה ושיפור במצבם היה זהה.

פרופ' ריצ'רדסון טוענת כי לתוצאות מחקר שתי השלכות משמעותיות – הראשונה היא שמימד של קהילה הינו בעל עוצמה גדולה במניעת נטישה של תוכניות שיפור בריאות שהן און ליין. ההשלכה השנייה היא שהכלים הללו עשויים להפחית מהצורך במעקב באמצעות פגישות פנים אל פנים עם אנשי צוות רפואי שהן כמובן יקרות יותר למערכת. העלויות הקטנות יחסית של מודדי צעדים המדווחים למחשב, ואתר בעל אפשרויות לפורום הן קטנות יחסית להוצאה על תוספות כוח אדם רפואי שגם כך הופך נדיר יותר.

זוהי דוגמה קטנה אבל מעניינת מאוד לאפקטים השונים של הרובד החברתי באינטרנט עלינו ועל הבריאות שלנו. אין ספק שכיצור חברתי, המימד הזה מאפשר לנו לייצר תמיכה ולשאוב עידוד מאנשים שנמצאים במצב דומה לנו. החוקרים הללו מציינים שככל שרשתות חברתיות הופכות לחלק ממרקם החיים המודרני הרי שתוספים  שניתן יהיה להרכיב לרשתות חברתיות או פורומים קיימים יהפכו את האפשרויות למגוונות ובעלות עוצמה ונגישות גבוהה יותר. כמובן שגם העלות שלהם תרד באופן יחסי.

 המחקר יתפרסם בגיליון הקרוב של הג'ורנל למחקר רפואה באינטרנט

 Reference:Journal of Medical Internet Research, 10.2196/jmir.1338 and 10.2196/jmir.1339

הערה: הדעות המובעות במאמר זה הן דעותיו האישיות של המחבר ואינן מייצגות בהכרח את עמדת מקום עבודתו.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.