לידיעת משרד הבריאות: ניתן למצוא תופעות לוואי חדשות באמצעות מנוע חיפוש

במשרד הבריאות עוקבים אחר תופעות לוואי. בתקופה האחרונה עוקבים אפילו יותר ועל פי פרסום של העיתונאי דן אבן בעיתון הארץ הם עוקבים אחר תופעות לוואי גם בפייסבוק, לפחות כפיילוט. כל זאת החל לתפוס תאוצה לאור משבר שפקד את המדינה ובו אלפי אנשים סבלו מתופעות לוואי של תרופת האלטרוקסין לאחר שינוי בהרכב התרופה. תוצאות המשבר הביאו להקמת יחידה מיוחדת לנושא במשרד הבריאות ולרענון התקנות בנושא. איסוף תופעות לוואי הוא נושא מורכב, והדיווח עליהן לוקה בחסר באופן כרוני, כאשר רופאים וחולים אינם ממהרים לדווח על תופעות לוואי לרשויות. כעת מחקר חדש שפורסם ב- Journal of the American Medical Informatics Association הצליח לזהות תופעות לוואי הקשורות לתגובות בין תרופתיות באמצעות ניתוח החיפושים במנועי חיפוש, וזאת לפני שה-FDA הצליח לעלות עליהן.

זמין יותר ממידע של ה-FDA

במחקר, שנערך על ידי חוקרים ממיקרוסופט ואונ' סטנפורד וקולומביה, נאספו נתונים של חיפושים ממנועי חיפוש של גוגל, מיקרוספוט ויאהו משנת 2010 והחוקרים ניתחו את החיפושים שנעשו לתרופות Pravstatin (לטיפול בכולסטרול) ו- Paroxatine  (לטיפול בדיכאון) על מנת לבדוק האם יש תופעה של היפרגליקמיה (עליה ברמות הסוכר) בעת לקיחת שתי התרופות יחד. השיטה שבה נעשה תהליך המחקר דומה בעיקר לשיטה בה בוחנים את הטרנדים של מחלת השפעת בכלי שנקרא גוגל פלו טרנדס. בעיקרון מדובר בהרחבה לניסיון קודם של בניית אלגוריתם שימצא תגובות בין תרופתיות דרך חיפוש במידע שנצבר ב-FDA עצמו. כיום החיבור בין הסיגנלים (נתונים המעידים על אפשרות לתופעת לוואי חדשה) השונים לא נעשה באופן אוטומטי. שיטת החיפוש בהיסטוריית ה-FDA הצליחה למצוא את הקשר הראשוני בין לקיחת התרופות ועלייה ברמות הסוכר.

כעת ניסה ד"ר אלטמן מעורכי המחקר, שיטה נוחה ומידית יותר על מנת להגיע למסקנות שנבעו מהמידע שהיה ברשות ה-FDA אך לרוב אינו נגיש לכל אדם. על כן הוא פנה למדען ממיקרוסופט שפיתח אלגוריתם שיודע לסרוק חיפושים מתוך סרגלי כלים שאנשים שהסכימו לשתף את המידע. המידע היה אנונימי, וכלל 82 מיליון חיפושים אינדיבידואלים לתרופות ובעיות רפואיות משנת 2010.

תופעות לוואי בגוגל
תופעות לוואי בגוגל

עלייה בחיפושים של תופעות לוואי

ראשית בודדו החוקרים את כל החיפושים עבור שתי התרופות, כל אחת בנפרד וכן חיפושים הכוללים את שתי התרופות יחדיו. לאחר מכן חישבו החוקרים את הסיכוי שאותם אנשים יעשו חיפוש לעליה ברמות הסוכר או 80 סימפטומים שונים הקשורים בעלייה ברמות הסוכר בדם – כמו בעיות בראייה ועוד. על פי החישוב הם מצאו כי אנשים שחיפשו את התרופות בהפרש של 12 חודשים האחת מהשנייה היו בעלי סיכוי גבוה יותר באופן משמעותי לחפש את בעיות הסוכר הגבוה מאשר אנשים שחיפשו רק תרופה אחת. (10% כאשר שתי התרופות חופשו, לעומת 4% ו-3% בתרופות הבודדות).

בתרופות רבות מתגלות תופעות לוואי, תגובות בין תרופתיות ועוד רק לאחר תחילת השיווק, זאת בשל הכמות היחסית קטנה של חולים שמתנסה בתרופה לפני אישורה, וכן העובדה שהניסויים נעשים במסגרת מאוד מבוקרת. החוקרים  סיפרו כי הם רוצים להפוך את המחקר והכלי שהשתמשו בו לנגיש על מנת לאתר תופעות לוואי חשות מוקדם ככל האפשר לאחר תחילת השיווק של תרופות שונות.

יהיה מעניין לבדוק האם בישראל, בטרם פרץ משבר האלטרוקסין מבחינה תקשורתית כבר החלו חיפושים הקשורים לתרופה ולתופעות הלוואי שדווח מאוחר יותר. בשל היותה של התרופה בשימוש נפוץ הייתי מהמר שכן.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.