כיצד נתונים הופכים לידע ולכלי להעצמת החולה

ישנם כל מיני דרכים שבהם ניתן להעצים חולים, על מנת שיכולו לקבל החלטות מושכלות בקשר עם בריאותם. אך ללא ספק שמידע ואינפורמציה אודות מערכת הבריאות והכלים שהיא מספקת הם מפתי להעצמת חולים. המידע כאמור צריך להיות כזה שהוא מבוסס, ודרך הצגת המידע לפעמים עשויה לחבל בדרך ההסתכלות ולכן שקיפות היא חשובה אך יש להכניס אותה להקשר נכון.

בארה"ב למשל מפורסמים שיעורי הסיבוכים מניתוחים, זהו נתון מהותי, אך כמו כל נתון הוא עלול להיות מושפע מהתנהגות הרופא והתזוזות בו יכולות לנבוע לא ממקצועיות אלא מהטיות אחרות. אם רופא רוצה להוריד את שיעור הסיבוכים בניתוח הוא יכול לבחור מטופלים שמצבם הרפואי עדיף ולדחות את החולים המורכבים וכך הסיכון לסיבוכים יורד משמעותית, בעוד שרופא המטפל במקרים מורכבים ומסובכים, שיש סיכוי שהוא רופא עדיף מבחינה מקצועית ובעל ניסיון עשיר יותר שיעור הסיבוכים שלו יותר גבוה. לכן פרסום נתונים צריך להיעשות בקפידה, אך צריך להיעשות.

בימים האחרונים למשל, פרסמה העיתונאית רוני לינדר גנץ כי נדחתה בישראל תביעתה של התנועה לחופש המידע לפרסם את הנתונים אודות הזיהומים בבתי החולים בישראל. הסיבה לחיסיון הוא סעיף בחוק זכויות החולה המאפשר להסתיר מידע של ועדות מסוימות של משרד הבריאות. לטענת משרד הבריאות פרסום הנתונים בנושא רגיש זה יגרום לחוסר שיתוף פעולה בדיווח על הזיהומים וזה יגרום יותר נזק למאבק בנושא מאשר התועלת בפרסומו. הגם שיכול להיות, זהו טיעון בעייתי המראה בעיקר על החולשה של הרגולטור והחולשה בהשגת מידע אמין על תחלואה ועוד בישראל. שקיפות הנתונים חייבת לקרות, ועובדה היא שבעקבות העתירה ולמרות הניצחון בבית המשפט החליט המשרד לפרסם שנה הבאה חלקים מהנתונים.

על מידע ובחירת רופא

פרויקט מעניין שרץ בחודשים האחרונים הקשור לפרסום מידע וחשיפת האפשרויות שהמידע הזה מאפשר הוא פרויקט "המנוסים" של אתר דוקטורס. במסגרת השירות הזה דוקטורס קיבלו מידע מחברות הביטוח על הרופאים ועל מספר הניתוחים שהם ביצעו בכל פרוצדורה. בדוקטורס שילבו את המידע עם סקר בקרב הרופאים בו ממליצים על רופאים שאליהם היו הולכים לניתוח.

שילוב השכבות המידע הללו מאפשר לדוקטורס, בשיתוף "פרש קונספט" של ד"ר אודי פרישמן לספק נתונים למי שמבקש לדעת מי המנתח המנוסה בפרוצדורה אותו הם רוצים לעבור.

זהו כלי חשוב הנותן מידע על נסיונו של רופא, שיש להניח שמספר רב יותר של ניתוחים מעלה את רמת המקצועיות שלו בניתוח והיכולת שלו להתמודד עם מצבים מורכבים.

המערכת, אינה חינמית, ועלות ההתייעצות בה היא בעלות של עשרות שקלים, אך מנתונים שמספקים בדוקטורס כבר השתמשו בה 17,500 אלף אנשים. ברשימות של דוקטורס קיימים כ 1350 רופאים במערכת ב- 370 הליכים ו-55 קטגוריות רפואיות שונות.

ככלל מציינים בדוקטורס כי התחומים בהם מחפשים הכי הרבה זה עיניים, אורטופדיה, אורולוגיה, אונקולוגיה ונפרולוגיה.

הניתוחים הפופולריים אותם מחפשים הם בין היתר: ניתוחי קטרקט, ברכיים, ניתוחים בכף היד, ניתוחים בריאטריים (קיצור קיבה) ותיקון בקע.

בימים הקרובים עד ערב חג הפסח החליטו בדוקטורס לאפשר התנסות חינם בשירות לרגל יום הבריאות העולמי שחל בימים הללו.

שירותים מאין אלה המנצלים מידע, שעד כה לא היה באמת פומבי, הם הראייה שפרסום של מאגרי מידע מביא עמו לאחר מכן שירותים מעניינים, וכלים עבור הצרכן להפוך את המידע לידע וכלי בעל ערך, בין אם בתשלום או בין אם זה בחינם.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.