הרופאים משחקים, החולים מרוויחים

24. יוני 2014 כללי 0

משחקים אינם נתפסים לרוב עניין רציני שניתן להשתמש בו עבור חינוך של רופאים או מטופלים. אך מי שחושב כך, טועה ובגדול. תונעה שלמה הנקראת  "Serious Games" מפתחת משחקים להם יש משמעות בבריאות, בחינוך ובתחומים נוספים. לתחום המשחקיות השפעה הולכת וגשלה על הדרך בה אנחנו מטמיעים ומעבירים מסרים, וגם מסייעים לרופאים ולמטופלים בדרכים מגוונות.

מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה מצא כי רופאים שטיפלו בחולי יתר לחץ ם ושיחקו במשחק חינוכי ייחודי בשיטת Spaced Education הצליחו לאזן את חולי יתר לחץ הדם שלהם מהר יותר מאשר רופאים שנחשפו למידע באמצעות כלי אונליין רגילים של מידע המועלה לאתר והרופאים מקבלים תזכורת לקרוא אותו. המחקר פורסם בירחון הרפואי Curculation.

במסגרת המחקר חולקו רופאים משלושה מרכזים רפואיים לשתי קבוצות – באחת 48 רפאים שנחשפו למשחק, ובשניה 47 רופאים שלא נחשפו. אלו שנחשפו הצליחו לאזן את מטופלי יתר לחץ דם ב-6 ימים מהר יותר מאשר אלו שלא השתתו במשחק. במסגרת המשחק פותחו 32 שאלות אמריקאיות בנושא יתר לחץ דם, הרופאים קיבלו שאלה כל שלושה ימים באי מייל ומייד לאחר שבחרו את התשובה קיבלו הסבר על התשובה בין אם היא היתה נכונה או לא. שאלה שענו עליה לא נכון חזרה אליהם תוך 12 יום שוב. שאלה שענו עליה נכון חזרה אליהם למענה אחרי 24 יום. שאלה מפסיקה לחזור לרופא לאחר שענה עליה נכון פעמיים ברציפות. המטרה במשחק לענות נכון על כל השאלות. הרופאים במשחק יכלו לראות את מצבם אל מול חבריהם באילו שלבים הם נמצאים והאם הם מובילים.  הרופאים בקבוצה שלא במשחק קיבלו התראות למייל על כתבות בנושא והיו צריכים להיכנס ולקרוא אותן.

פרופ' קרפוט
פרופ' קרפוט

כאמור הרופאים שהשתתפו במשחק איזנו את החולים 6 ימים מהר יותר מאשר אלו שלא. לדברי מפתח השיטה ועורך המחקר פרופ'  ב. פרייס קרפוט, מומחה בכירורגיה מהפקולטה לרפואה של אוניברסיטת הרווארד, רופאים מכירים את ההנחיות ואת הדרכים בהם עליהם לפעול, אך לא תמיד זה ההיכרות והידע מתרגמים למעשה. שיטת החינוך המרווח מצליחה לגרום להם לעניין ומעורבות במידע, וכך לשפר את יכולותיהם הקליניות. לדברי החוקרים השיטה גם נוחה ביותר לשימוש בצורה רחבה, כי לאחר עיצוב השאלות והמיילים היכולת להגדיל את הנפח היא כמעט חסרת עלות.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.