המסע אחר הגביע הקדוש: אמזון משיקה שירות הכתבה לתיקים רפואיים

המסע אחר הגביע הקדוש: אמזון משיקה שירות הכתבה לתיקים רפואיים

בסקר שנערך בקרב 9,000 רופאים ממגוון התמחויות בארה"ב, הופיע התיק הרפואי האלקטרוני כאחד הדברים שהם הכי שונאים. בנוסף, סיפרו הרופאים שכ-23% מהזמן שלהם מושקע בעבודת ניירת. התוצאות הללו מציגות את אחת הבעיות הקשות במערכת הבריאות, בעיקר זו האמריקאית, והיא שהתיק הרפואי הממוחשב במקום לתרום לטיפול, לבטיחות וליעילות הוא יצר סרבול וקושי לקדם את העבודה. זאת בתקופה ש-80% מהם טוענים שהם כבר מקבלים מטופלים מעל הקיבלות הסבירה שלהם. כמובן שתחושה כזו תורמת לשחיקה שלהם, לירידה בקשר העין והיכולת להכיל את המטופלים שלהם ועוד.

התיקים הרפואיים הממוחשבים בארה"ב יצרו סרבול וקושי, עד כדי שהם יצרו תפקידים חדשים כדי להתמודד עם העומס הבירוקרטי, תפקידים של עוזר רופא, או רושם פרטים בתיק הרפואה. תפקידים אלו אומנם הקלו מאוד את חיי הרופא, אך ברור לכולם שזה לא בר קיימא לטווח ארוך, שכן גם כך העלויות של מערכת הבריאות האמריקאית נמצאת בקו עליה בלת סביר.

בתוך כך בתחילת השבוע השיקה חברת אמזון שירות חדש במסגרת הרחבת השירותים הייעודיים שלה לתחום הרפואה והבריאות. השירות שנקרא Amazon Transcribe Medical נועד לספק לרופאים ומטופלים יכולת להפוך את השיחה ביניהם לטקסט, אותו ניתן באמצעות שירותים נוספים להכניס לתיר הרפואי. מדובר בשירות API במסגרתו כל כלי שקולט קול יוכל להעביר את הנתונים לענן של אמזון ויוחזר כזרם טקסטואלי, כולל סימני פיסוק ואותיות גדולות לתחילת משפטים. אמזון כבר מספקת שירות הכתבה מקול לטקטס, אך השירות החדש מיועד באופן מיוחד לעולם הבריאות ולכן מכיל הבנה טובה יותר של מושגים רפואיים ייעודיים.

הגביע הקדוש?

הניסיון להעביר את עולם התיעוד הרפואי אל המימד הקולי הנו אחד האתגרים המשמעותיים בימינו, יש בו את הפוטנציאל הגדול לשנות את כל הדינמיקה בחדר הרופא. היכולת להוציא, במובן מסוים, את המסך מבין הרופא למטופל, להחזיר את האמפתיה, וקשר העין, ולהשאיר את הרופא בסוג של ריכוז מלא עם המטופל. על כן אני קורא לו הגביע הקדוש, שכן הצורך לדייק בהבנת הקול והפיכתו לטקסט כאשר מדברים על תיעוד רפואי גבוה עשרות מונים מאשר זיהוי קולים במנועי חיפוש, חיפוש שירים או כל שאלה אחרת. טעויות בהבנת הטקסטים והסיפור הרפואי עלולות לגרור תוצאות הרות אסון לטיפול הרפואי, ובטח להמשכיות הטיפול לאורך זמן.

אין צורך לחשוב שתיעוד כתוב של רופאים נעדר טעויות, אך זה לא מהווה "כרטיס יציאה" לטכנולוגיית זיהוי הקול. ישנם הרבה שחקנים בתחום הזה, והוא מושך אליו רבים בדיוק בגלל שמדובר במפתח משמעותי. זיהוי הדיבור באנגלית הוא כמובן במצב מתקדם יותר מאשר עברית בלבד, ובכלל עברית שפה קשה בתחום הזה.

לפני כמה שנים שמעתי הרצאה על הניסיון באיכילוב לייצר הכתבה של תוצאות דימות באופן קולי, והאתגר הנרחב של זיהוי קולי, מבטאים, הבנה והפיכה למילים נכונות ועוד. הטכנולוגיה, גם של זיהוי שפה והפיכתה למלים משתפרת כל הזמן, וכעת נראה שכל הענקיות מכוונות לתחום.

כמו אמזון, גם מיקרוסופט עובדת בתחום, זאת בשיתוף חברת Nuance שעוסקת בתיעוד קליני, וזאת על מנת לייצר יכולת להבין ולפענח את השיחה הרפואית בין המטפל למטופל, לתעד אותו וללמוד ממנו לתורכי אבחון. גם מיקרוסופט מתכננת מיקרוסופט לספק את הכלי כשירות ענן.

גוגל מצידה מקיימת מחקרים ושיתוף פעולה עם אוניברסיטת סטנפורט על מנת להגיע לאותו פיצוח. גוגל דיווחו כי המחקרים שלהם הצליחו לרמת דיוק של 79-80% בהפיכת ההכתבה לתיק הרפואי. כל אחת מענקיות הענן הזו תמשיך לקדם א השירותים.

בנוסף אליהם גם ענקיות התיקים הרפואיים משחקות במשחק, וכן סטארטאפים שונים שמנסים לפצח את העולם הזה. אחד הסטארטאפים המעניינים בתחום היא חברת Suki שמתמחה בדיוק בתחום הזה, וכבר החלה לפרוס כלים בהתמחויות שונות. החברה שיתפה פעולה גם כאן עם אמזון ויש לה שיתוף פעולה קיים עם גוגל באותו תחום.

ZoggMD מראיין את מנכ"ל Suki

כתיבה, הבנה ויצירת פלטפורמה

אמזון מציעה את השירות החדש כבסיס לתהליכים הקשורים בתיקים הרפואיים. בניגוד לשירותים אחרים שמנסים לפעמים לתת פתרון מלא בתחום, מדובר בשירות מאוד מדויק של הפיכת הקול לטקסט. לצורך בניית פלטפורמה יש צורך בשירותים נוספים מעל שירות ה-Transcribe שהושק בימים אלה.

חברת התיקים הרפואיים המובילה סרנר, משתפת פעולה עם אמזון מאז יולי על מנת שכלי האינטליגנציה המלאכותית שלה ייקחו את התוצר של אמזון ויכניס אל התיק הרפואי בצורה נוכנה מדויקת ולאחר בקרה. בנוסף ניתן להשתשמש בשירות הותיק יותר של אמזון Comprehend Medical שנועד להבין את מה שמדובר בחדר ולתת על בסיס השיחה הצעות והמלצות לאבחנה וטיפול רפואי.

אמזון טרחה בימים אלה לציין כמובן שהישרות מוכן לעמוד בסטנדרט הפרטיות HIPAA ושהיא לא עושה שימוש במידע הרפואי לצרכים אחרים שאינם הצורך הספציפי של השירות. זאת הדגשה שבאה לאחר שערוריה שתפסה את גוגל בשבועות האחרונים בקשר עם מידע רפואי שעלה לענן שלה כחלק משיתוך פעולה ועורר חשד לשימוש לא ראוי שלה.

פיצוח היכולת לעבור לשימוש רק בקול בעת הביקור הרפואי הוא תכלית מאוד ראויה, וללא ספק תועיל רבות גם לענקיות הטכנולוגיה להגדיל עוד יותר את ההכנסות שלהם, אך גם לעשות מהפיכה אמיתי בדרך שהרפואה תתנהל מאותו רגע, ולשיפור מצבם של הרופאים אך גם של המטופלים.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.