האם ניתן לפענח צילום סי טי על מכשיר האייפון

אחד היתרונות המעניינים שמספק ת לנו המסורת המחקרית בתחום הבריאות היא העובדה שדברים רבים נחקרים ליעילותם באופן השוואתי, הסיבה היא על מנת לבדוק האם החידוש באמת מדויק, יעיל וכמובן המחקר מאפשר לטעון טענות מבוססות על החידוש הרפואי. מחקר חדש שמתפרסם ב-  Journal of Medical Internet Research השווה בין דיוק הפענוח של נוירו-רדיולוגים המשתמשים במחשבים הרגילים של בית החולים, לבין כאלה שהשתמשו לצורך הפענוח במסך האייפון באמצעות אפליקציה חדשה המאפשרת לקבל תצלומי CT ישירות לאייפון. התוצאות מראות כי רמת הדיוק הייתה זה עם דיוק בפענוח של האייפון של 94-100%. הרופאים נדבקשו לבדוק צילומים ולהכריע האם יש סמנים של שבץ מוחי.

במסגרת המחקר נתבקשו הרופאים לפענח 120 צילומי CT ללא ניגוד וכן 70 צילומי CTA (computed tomography angiogram) שנלקחו ממאגר השבץ של אונ' קלגרי שם נערך המחקר.רמת הדיוק בין הפענוח של שבץ מוחי חמור היתה כאמור כמעט זהה למרות שהמסך של תחנת העבודה לפענוח צילומים גדולה בהרבה.

אפליקציה חכמה משחררת את הרופא מהכיסא

האפליקציה שנבדקה נקראת ResolutionMD Mobile  פועלת על טלפונים חכמים (איי פון ואנדרואיד), עושה שימוש במערכת ייחודית של הצגה תלת ממדית ודו ממדית של צילומים רפואיים. האפליקציה פותחה על ידי רוס מיטשל, ממכון הוטצ'קיס לחקר המוח, והפכה מסחרים באמצעות חברת קלגרי סיינטיפיק.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=GVWi6WA-uuA]

בראיון שנתן לאתר Informationweek טען מיטשל שכאשר החל בפתוח אמרו לו רדיולוגים שהם לעולם לא יוכלו לפענח צילומים מורכבים על מסך קטן כמו של האייפון. ולמרות זאת המחקר הוכיח כי מרווחק הטעות היה קטן מאוד לעומת תחנות עבודה רגילות. נקודה נוספת חשובה היא שהרופאים טענו כי ההבדלים בפיענוח היו כאלה שלא היו משנים את הטיפול הרפואי באותם חולים.

אחד הרופאים שהשתתף במחקר ציין כי האפשרות לפענח צילומים באמצעות האייפון תשפר באופן דרמטי את המהירות של הפיענוח שכן המכשיר נייד והצילום לא מחכה עד שהרופא יגיע לתחנת העבודה. במקרים כמו שבץ מוחי לזמן הזה ישנה חשיבות אדירה.

בנוסף מציינים הרופאים כי האפשרות של המערכת לטפל בעד 700 צילומים על האייפון מאפשרת להם לסמוך שיוכל לעמוד בעומס. בחברת קלגרי מציינים שהשוני המרכזי של האפליקציה הזו היא העובדה ששרת מבצע את כל הפעילות הגרפית הנרשת ואז מזרים בזמן אמת את הצילום לאיי פון. במקרים אחרים שמבקשים לבצע פיענוח של צילום מרחוק, הרי שהצילום מועבר למאגר כללי ואז רק כאשר הרופא מגיע לתחנה הוא מושך את הצילום מהמאגר והתחנה מבצעת את העיבוד הנדרש. מכאן מגיע יתרון המהירות הנוסף והיכולת לפעני בפועל את הצילום מכל מקום.

האפליקציה כבר אושרה על ידי הרשויות בקנדה ככלי לגיטמי של אבחון ראשוני של צילומי CT. והחברה כבר הגישה את האפליקציה לאישור ה-FDA.

אין ספק שהאפליקציות המתקדמות והיכולות הגרפיות המתקדמות של האייפון וטלפונים חכמים אחרים הופכים פעילויות רפואיות רבות לכאלה שניתן לבצע מכל מקום ומשפרות את היעילות של המערכת הרפואית שעומדת בפני עומסים קשים ומחסור תמידי גם בעולם.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.