האם השעון של אפל מייצר התראות שווא להפרעת קצב? מחקר בדק

האם השעון של אפל מייצר התראות שווא להפרעת קצב? מחקר בדק

בימים אלה מתקיים בניו אורלינס שבארצות הברית אחד מהכנסים החשובים בתחום הקרדיולוגיה ה-American College of Cardiology. ולחשוב שאחד הנקודות שכולם ציפו לה בכנס הזה אלה הן תוצאות מחקר הלב של חברת אפל בשיתוף סטנפורד, היה נשמע לנו משוגע לפני כמה שנים, אבל כיום כאשר אפל, גוגל ואחרות נכנסות בשיא הכוח לעולם הבריאות, זה נראה לנו אך טבעי.

מחקר הלב הענק

מחקר הלב של אפל, שהושק ב-2017, הוא מחקר ענק בסדרי הגודל שלו, שכן השתתפו בו כ-400,000 נסיינים שהשתמשו בשלוש גרסאות של שעון אפל, לא כולל את השעון שקיבל את אישור ה-FDA ביכולתו לבצע א.ק.ג. השעונים שולבו עם אפליקצייה יעודית למחקר ובדקו אחת לכמה זמן את הדופק של הנסיינים ואם נמצא דופק לא סדיר שעלול לרמז על הפרעת קצב מסוג פרפור עליות (Arterial Fibrillation) התראה נשלחה לנסיין על כך.

בעקבות ההתראה יכול היה הנסיין לקבל ייעוץ רפואי באמצעות טלה רפואה, שירות שסופק על ידי American well, ולעקוב אחר קצב ליבו באמצעות מדבקת א.ק.ג ייעודית שתפקידה לאבחן הפרעת קצב. מטרת המחקר ניתה לבדוק את רמת הניבוי של השעון, כמות ההתראות המדויקות וכמות התראות השב ואת תפקידו ביכולת לאבחן הפרעות קצב באופן מוקדם.

הממצאים, כך על פי החוקרים ועל פי אפל מעודדים ביותר. כ-0.5% מהנסיינים קיבלו התראות על הפרעות קצב, מה שמראה כי אין המדובר בכמות התראות חריגה העולה על הצפוי. עוד נמצא במחקר כי האלגוריתם לאבחון הפרעת קצב נמצא בעל ערך ניבוי חיובי ב-71% מהמקרים. עוד נמצא כי בדיקה מקבילה באמצעות מדבקת מעקב דופק, מצא כי ב-84% מהפעמים האנשים שקיבלו התראה על דופק לא סדיר אכן היו במצב של פרפור עליות בעת ההתראה.

שעון אפל ואייפון
מתוך ההודעה לעתונות של חברת אפל

34% מהנבדקים שקיבלו התראה, וביצעו מעקב באמצעות מדבקת א.ק.ג שבוע לאחר מכן אובחנו כסובלים מהפרעת הקצב פרפור עליות. לדברי החוקרים הנתון אינו מפתיע שכן הפרעת הקצב פרופר עליות הינה לא סדירה ועלולה לא להתגלות שבוע לאחר שהופיעה בהתראה. ככלל כ-57% מאלה שקיבלו התראות על דופק לא סדיר, פנו לטיפול רפואי לאחר קבלת ההתראה.

מרוצים מהתוצאות

אחת ההתנגדויות המרכזיות לשעון של אפל ככלי להתראה על הפרעות קצב הוא התראות שווא והעמסה יתרה על מערכת הבריאות העמוסה כבר כעת. לדברי החוקרים ואנשי אפל, המחקר הנוכחי מפריך בסך הכל את החשש לאור אחוז ההתראות היחסית מינורי במדגם שהוא אדיר מימדים.

החוקר הראשי של המחקר, ד"ר מינטו טורחיה, פרופסור עמית לקרדיולוגיה בסטנפורד, אמר בעקבות הפרסום: "לממצאי המחקר הפוטנציאל לסייע למטופלים ולקלינאים,כיצד מכשיר כמו השעון של אפל עשוי לסייע באבחון וגילוי של הפרעות כגון פרפור עליות, בעיה קטלנית שפעמים רבות אינה מאובחנת בזמן. הדרך בה תוכנן המחקר והתאפשר ביצועו באופן וירטואלי מספקים יסודות לביצוע מחקרים מסוג זה בהמשך על מנת להבין את ההשלכות של טכנולוגיות לבישות".

פרפור עליות Afib הנה הפרעה שכיחה ומסוכנת בעיקר בשל היותה גורם לשבץ מוחי. כ-20% ממקרי השבץ מקורם בהפרעת קצב זו. ואבחונה באופן טוב וטיפול בה עשוי לחסוך מקרי שבץ שהם מסכני חיים וכמובן משני חיים באופן משמעותי.

אין ספק שתוצאות המחקר מהווים הפגנת כוח מחקרית משמעותית של אפל, והשילוב של אונ' סטנפורד הנמאת בשכנות אינו מפתיע. המחקר, כך אני מניח עוד יניב עוד ועוד ניתוחים ומידע שילמדו על המשמעות האדירה של סוג כזה של טכנולוגיה על היכולת לשמור על הבריאות.

השעון של אפל מהווה את חוד החנית כרגע בכניסה לתחום הבריאות, זאת בשילוב עם תיקים רפואיים על הטלפון, אין ספק שאפל עומדת להפוך לשחקן סופר משמעותי בעולם הבריאות והרפואה.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.