האם החלפת רופא במחשב זה הפתרון לבעיות מערכת הבריאות?

לפני כמעט שנתיים עורר היזם וינוד קושלה סערה לא קטנה כאשר דיבר בכנס של האקסלרטור של בריאות דיגיטלית Rock Health וקבע כמה קביעות:

1. הרפואה מתנהלת כיום כמו מעשי כשפים ומבוססת על מסורת.

2. יזמים צריכים לפתח מערכות וטכנולוגיות שיגרמו לרופאים להפסיק ולטפל כמו "רופאי וודו" ולהיות יותר כמו מדענים.

3. עולם הבריאות צריך להיות מבוסס על מידע ונתונים בקשר לבריאות, ופחות להתמקד טיפול בחולים.

4. 80 אחוז מהרופאים ניתן להחליף בטכנולוגיה (מכונות).

כתבתי אז, ויש לי עדיין את אותה גישה היום, שמכונות לא יכולות להחליף בני אדם. אבל מחקר חדש מראה תוצאות מאוד מרתקות לגבי האפשרות שמחשביים בעלי בינה מלאכותית מתקדמת מצליחים לייצר תוצאות טובות יותר מרופאים בטיפול בחולים. המחקר שפורסם בירחון Artificial Intelligence in Medicine ונערך על ידי חוקרים מאוניברסיטת אינדיאנה מצא כי שימוש בכלים של Machine Learning (תוכנות שיודעות ללמוד תוך כדי תנועה לשפר את עצמן) יכולים לייצר תוצאות טובות יותר טיפול קליני בחולים ובעלות נמוכה יותר מאשר רופאים.

החוקרים מאוניברסיטת אינדיאנה השתמשו בכלים הנקראים Markov Decision process וכן Dynamic Secision Networks ויצרו מודל סימולציה היודע ללמוד ולנבא הצלחה בחולים כך שהטיפול בהם יעלה פחות ממחצית מעלות הטיפול באמצעות רופא ויצליח לשפר את איכות הטיפול בעתיד בקרוב ל-50 אחוז. המודל החדשני של החוקרים הללו נבנה על בסיס מודל ותיק שלהם שידע לנבא את דרך הטיפול הטובה ביותר בנקודת זמן ספציפית. כעת הם פיתחו יכולת של המודל לייצר מספר אלטרנטיבות ולבחור את זו העדיפה ולשמור על דרך הטיפול גם כאשר אין מידע על מצב החולה, אך לעדכן ולחשב "מסלול מחדש" כאשר מוזן למערכת מידע חדש.

על מנת לבחון את המערכת בחרו החוקרים באופן רנדומלי 500 תיקים רפואיים של חולי דיכאון שסבלו גם ממחלות נוספות כגון סוכרת ויתר לחץ דם, כאשר הם מזינים את המערכת מן המידע שנמצא בתיק ומשווים את הטיפול והתוצאות של המחשב לתוצאות בעולם האמתי של רופאים אמתיים. לאחר מכן הם בדקו את העלות של "יחידת תוצאה" של המחשב לעומת זו של הרופא ומצאו כי המחשב השיג את התוצאה בעלות של 197 דולר לעומד 497$ שהושגה על ידי הטיפול המקובל של רופא.

 results AI Algorithm
תוצאות הניסוי (מתוך אתר אוניברסיטת אינדיאנה)

עוד נמצא במחקר כי המחשב הביא לשיפור באיכות הטיפול ולעלייה של 30-35 אחוז בתוצאות חיוביות של הטיפול. לדברי החוקרים שיפור המודל שלהם יביא לשיפור של עד 50% בתוצאות. יצוין כי המערכת לא אומנה למחלה ספציפית והיא נייטרלית מבחינה זו ויכולה לטפל בכל מחלה. יש לציין כי מדובר עדיין במודלינג ועדיין לא היה טיפול רק על ידי מכונה.

לדברי החוקרים עד היום מערכות תומכות החלטה היו על בסיס מקרה אחד אחר השני והתבססו על אינטואיציה בעוד שהמערכת מאפשרת יצירת מודלים וקבלת החלטות באמצעות המודלים המנבאים, כך שזה משפר את התוצאות.

מחקר זה טוען כי היכולת הזו גם נובעת מן השיפור במידע הקיים היום אודות המחלה, תפיסה זו מתחברת תפיסתו של הרופא וסוג של נביא לשינוי הפרדיגמה ברפואה ד"ר אריק טופול שטען כי בקרוב נוכל לטפל בתעתיק דיגיטלי של החולה ולא נזדקק לראות אותו.

האם מדע הרפואה יחסל את אומנות הריפוי?

התפיסה הבסיסית של עולם הרפואה מדברת על הדיכוטומיה בין מדע הרפואה – קרי הטיפול הקליני מבוסס התוצאות, מבוסס מספרים ומחקרים. ומן הצד השני אומנות הריפוי – אותו קשר אנושי של הקשבה, חמלה, מגע אנושי שהרופא נותן שלפעמים יש לו השפעה לא פחות חשובה על היכולת של האם להתמודד עם מחלתו.

במובן זה הבחירה של החוקרים לעסוק בחולי דיכאון הוא מרתקת, כי זו אחת המחלות שחלק מהותי מהטיפול בהן הוא הדיבור, והטיפול הפסיכולוגי/פסיכיאטרי. ועדיין התוצאות מרתקות.

מעניין לציין כי בהודעה לעיתונות של החוקרים הם עדיין מאמינים כי המכונות לא תחלפנה את הרופאים או את הממד האנושי, אך השילוב של השניים הוא זה שינצח. לדברי יש לתת לאנשים לעשות את מה שהם טובים בו ולתת למכונות לעשות את מה שהן טובות בו.

אני באופן אישי חושב שעדיין הרופא יישאר, אבל ללא ספק השילוב המשמעותי של מכונות לומדות ומסייעות יכולות וצריכות לייעל את עבודת הרופא ולנתח מידע בקצבים הנדרשים ולשפר את היעילות ואת האיכות של הטיפול הרפואי.

 

 

 

 

 


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.