פריצת דרך: האם ניתן יהיה לייצר את האיש השווה מיליונים

30. ספטמבר 2013 רפואה 2.0 0

עד היום המטפורה המרכזית שנעשה בה שימוש בתחום הרפואה הדיגיטלית וההתקדמות הרפואית הייתה הרצון להגיע לטריקודר מתוך הסדרה סטאר-טרק. זהו אותו מכשיר שאפשר לרופה לסרוק את האדם ולקבל את כל המידע הרפואי הנדרש בכף ידו. אך כעת פרסום חדש בכתב העת הרפואי היוקרתי New England Journal of Medicine מספר על הרגל התותבת הראשונה הנשלטת באמצעות המוח האנושי בכוח המחשבה ומחזיר אותנו לסטיב אוסטין, תכנית הטלוויזיה על האיש שהפך ביוני בשיקום לאחר תאונה. על פי ההודעה לעיתונות בנושא, עד היום הוצגו רק תותבות של ידיים הנשלטות בכוח המחשבה, אך כעת בתוספת של רגליים, אנחנו קרובים לשיקום טוב יותר של קטועי גפיים.

המקרה המתואר בכתב העת הוא של זאק ווטר, קטוע רגל שעבר ניתוח שבו מכוונים מחדש עצבים מאזור השריר הפגוע לאזור שריר בריא ובכך משפרים את תפקודו העצבי, התהליך נקרא Reinnervation. לאחר מכן פותחה רגל תותבת רובוטית ובה סנסורים החשים את הזרמים החשמליים שנועדו לכווץ את השריר. אל הרגל התווספה יכולת לפענח את האות באמצעות אלגוריתם ייעודי שפותח ומבין מה התנועה שהמוח מבקש לבצע ומורה לרגל הרובוטית לבצע את הפעולה. כך בעצם מה שמנחה את פעולות הרגל הוא המוח האנושי ולא תוכנה או עזרים רובוטיים, והופך את השליטה והשימוש בתותבת לאינטואיטיבי יותר לדברי החוקרים.

זאק ווטר והרגל הביונית
זאק ווטר והרגל הביונית

"הרגל הביונית מהווה שיפור משמעותי לרגל התותבת הרגילה בה אני משתמש" הסביר ווטר בהודעה לעיתונות. "הרגל הביונית מגיבה באופן מהיר ומדויק יותר, ומאפשרת לתקשר ולפעול בסביבה בצורה הדומה לדרך בה עשיתי זאת לפני הקטיעה. בפעם הראשונה מאז הפציעה שלי הרגל הביונית מאפשרת לי לעלות ולרשת במדרגות ללא קושי ואף לשנות את מיקום הרגל באמצעות כוח המחשבה בלבד. זוהי אבן דרך מאוד חשובה עבורי ועבור שאר קטועי הרגליים" הוא הוסיף.

רגל ביונית – תמונה שהופצה על ידי מכון השיקום בשיקגו

המחקר נערך במכון לשיקום בשיקגו (RIC) ובמימון של מכון המחקר לטכנולוגיות מתקדמות וטלרפואה של הצבא האמריקאי (TATRC) מענק המחקר בסך 8 מיליון דולר נחשב חריג בגודלו ולדברי הגופים הוא זה שאפשר את פריצת הדרך.

היכולת המלאכותית שנוצרת בפענוח סמנים ואותות חשמליים מהווה בסיס לתותבות חכמות בתחומים רבים, ועולם מרתק של שיקום לאחר תאונות וטראומה נפתח, השילוב של זה ומדפסות תלת ממדיות, כוחות מחשוב אדירים הזמינים במכשירים קטנים יאפשרו חיים אחרים לחלוטין וחזרה לשגרה טובה יותר, או לפחות כך אני מקווה.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.