מפת עמידות אינטראקטיבית לאנטיביוטיקה באינטרנט

מפת עמידות אינטראקטיבית לאנטיביוטיקה באינטרנט

מפה אינטראקטיבית חדשה למיפוי עמידויות לאנטיביוטיקה מגלה כי בארה"ב מתמודדים פחות טוב עם הפחתת העמידויות של חיידקים לאנטיביוטיקה מאשר באירופה. הכלי האינטראקטיבי מאפשר השוואות מורכבות בין עמידיות למספר זני חיידקים, ואמור לשמש כלי בידי רופאים וקובעי מדיניות באשר לטיפול בעמידויות אלה.

בעיית העמידות

עמידות לאנטיביוטיקה הנה אחת הבעיות המרכזיות בתחום הרפואה והטיפול בזיהומים בעולם כיום. מאז המצאתה, האנטיביוטיקה היוותה כלי מרכזי בשיפור והארכת החיים בעולם, ונבחרה לאחת ההמצאות הרפואיות החשובות של המאה ה-20. עם זאת החיידקים בהם נלחמת האנטיביוטיקה משיבים מלחמה ומפתחים עמידות לתרופות. במקביל להתפתחות העמידיות גם קצב הגילוי של סוגים חדשים ויעילים של אנטיביוטיקה יורד. ועל כן נמצאים הרופאים בדילמות משמעותיות כיצד ובאיזו צורה להשתמש באנטיביוטיקה כך שמצד אחד לא יסוכנו חיים באופן מיידי ומצד שני לא יסתכנו ביצירת עמידויות – כך שבעתיד לא יהיה טיפול לחיידק. בישראל זכורה בהקשר זה פרשת הקלבסיאלה שסחפה את המדינה, ואת התקשורת ויצרה מודעות משמעותית לעובדה שחיידקים אלימים ועמידים לאנטיביוטיקה הם מסוכנים ביותר. הנה למשל סרטון מתוך המפה ומאגר המידע המראה מה קרה לקבסיאלה בארה"ב:

בשנים האחרונות נעשים שני מאמצים מרכזיים – האחד קידום פיתוח אנטיביוטיקות חדשות -כאשר האיגוד האמריקאי למחלות זיהומיות פתח ביוזמה לפיתוח 10 אנטיביוטיקות חדשות עד שנת 2020 ופועל רבות על מנת לקדם את הנושא ואת התמריץ לפיתוח. מצד שני נעשים מאמצים להפחתת השימוש באנטיביוטיקות שלא לצורך – בין אם בגידול חיות למאכל  בו ממליצים לבשתמש באנטיביוטיקה לטיפול ולא מתן כאמצעי מניעה, ובין אם בטיפול מוגזם באנטיביוטיקה לחולים.

בחלק של הטיפול בחולים באופן בלתי מבוקר, נעשו פעולות גם בישראל – זכורה הקמפיין של קופת חולים מכבי בנושא, כאשר באותה עת גם שודרה תוכניתה של דנה וייס "אנטי אנטיביוטיקה" וניסתה לחנך כי יש להפחית את השימוש. פעולות אלנ נעשות על מנת להוריד את הלחץ על אנטיביוטיקות ולהפחית את העמידויות.

מפה אינטראקטיבית – מידע הופך נגיש

המפה, שבימים אלה יצאה גרסה שניה שלה, מאפשרת לרופאים ולקובעי מדיניות ברחבי העולם לראות את מצב העמידויות במדינות שונות ולפי חיידקים שונים. כמו גם להשוות בין יבשות באופן פשוט ומהיר, מה שכמובן מקל ומייצר תמונת מצב ויזואלית, ברורה ומהירה המניעה לפעולה. את המפה פיתח מכון מחקר בוושינגטון הנקרא Extending the Cure החוקר את נושא העמידות לאנטיביוטיקה.

כך למשל בבדיקה במפה החדשה, נמצא כי המצב בארצות הברית חמור בהרבה מאשר אירופה, למרות התקדמות ניכרת בשנים האחרונות. על פי הנתונים של המפה 52% מהדגימות של סטיפילוקוקוס בארה"ב הן מסוג :סטאפילוקוקוס זהוב עמיד למתיצילין (MRSA) בעוד שבשוודיה רק 1% מהדגימות הן כאלה. כמו כן נמצא טרנד חדש של עליה באירלנד ובארה"ב של חיידק עמיד מסוג VRE – אנטרוקוקס עמיד לונקומיצין (אנטיביוטקה חזקה וחשובה).

מפת עמידויות
מפת עמידויות

עם הכלי הזה, האחראים על בריאות הציבור, פקידי ממשל, חוקרים ואחרים יכולים לראות את ההתקדמות של עמידות לאנטיביוטיקה בארה"ב ובעולם כולו" מסביר ד"ר רמנן לקסמינאריאן, מנהל Extending the Cure. "על ידי מיפוי גיאוגרפי של העמידות, אנחנו יכולים לזהות אזורים בהם יש סיכון גבוה יותר לתפרצות של זיהומים, בנוסף המפה מאפשרת לחפש פתרונות, ולבדוק באופן ספציפי מקומות בעולם בהם מניעת זיהומים פעלה באופן מוצלח"

הכלי החדש, שוב מראה לנו כמה כלים ממוחשבים, מאפשרים לנו כיום לארגן מידע ככה שהוא נגיש יותר, פשוט יותר להבנה ומאפשר לנו לחפש פתרונות באופן יעיל יותר.  אין ספק למשל שניתן באמצעים של רשתות חברתיות שיחוברו למפה ויעקבו אחרי תסמינים שאנשים מספרים עליהם לסייע באבחון ובבקרה אחר התפרצויות בזמן אמת.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.