מחקר: טיפול וירטואלי אינו נחות מטיפול פנים אל פנים

זה קרה באחת השבתות, בני הקטן חולה, משלשל, עם חום וסממנים אחרים. וכעת השאלה, האם צריך ללכת למוקד או לא? לרוב, את ההחלטה מקבלים בזמן כזה ההורים לבד. הפעם, החלטתי לנסות משהו אחר, הרמתי טלפון לשירו הרופאים של הכללית בבית חולים שניידר, רופא ענה לטלפון, שמע את הסממנים ואמר שאפשר לחכות לתור לרופא בראשון בבוקר ויש לתת טיפול במוריד חום וכו'. הסיבה לטיפול הטלפוני – מצלמת המחשב שלי מקולקלת, אז "הסתפקתי" בשירות  טלפוני.  הטיפול בחולים מרחוק, באמצעות הטלפון החל כבר מזמן, אך כיום תופס תאוצה רבה, בארץ ובעולם.  מחקר חדש, שהתפרסם בירחון המקצועי – Plos one – מצא כי הטיפול מרחוק באמצעות בית חולים וירטואלי, בחולי איידס היה טוב כמו טיפול בבית חולים "אמיתי".

הטיפול הרפואי הופך לשירות וירטואלי

הטיפול מרחוק, הנקרא גם "טלרפואה" מוכר במגוון התמחויות, קרדיולוגיה, לחץ דם, רפואת ילדים, רפואת עור, טיפול בפצעים, ואף ברפואה ראשונית. בחלק מן המקרים מלווה הטיפול במעקב של מכשור הנמצא בבית החולה. מזה זמן רב תולים תקוות רבות בתחום הטיפול מרחוק, ככלי להקלת העומס על מתקני הרפואה והרופאים, שיפור הטיפול במי שמרוחקים, והקלה על פריפריה. למרות שכבר שנים רבות מדובר ברפואה מרחוק, נראה כי האינטרנט, הרשתות החברתיות והמהפכה הדיגיטלית המתרחשת כעת, יחד עם המצוקה הגוברת של מערכות הבריאות המחפשות להוריד עלויות תוך שיפור באיכות הרפואה גורמת לפריצה של הטיפול הזה בעולם.

הטיפול הרפואי שווה לביקור בבית חולים

בברצלונה, פיתח צוות חוקרים מערכת טיפולית מבוססת אינטרנט לטיפול מרחוק בכל צרכיו של חולה ה-HIV.  הפיתוח החדש לא החליף את הטיפול הקונבנציונאלי בחולה ואת המפגש האישי, אלא השלים והעצים אותו.  הצוות טיפל בשלט רחוק ב-83 חולי HIV. המערכת סיפקה לחולים טיפול רפואי בבית או בכל מקום שבהם יכלו להתחבר למחשב. המערכת מאפשרת בקרה רפואית על החולה הן ברמה התרופתית, פיזיולוגית, רפואית ואף אחר איכות החיים שלו. התוצאות של הטיפול באמצעות הממשק הושוו לחולים שטופלו בשיטה המסורתית, ונמצא כי  שתי הדרכים טובות באותה מידה כמו ביקור אישי בבית החולים.

לדעת החוקרים המערכת שיפרה את התקשורת עם החולה, השיגה אופטימיזציה של הידע של החולה על מחלתו, כל זאת תוך חיסכון במשאבים וזמן הכרוכים בהגעה פיזית למרפאה. בנוסף היה חסכון בצורך להגיע על מנת לקבל מרשם חדש לתרופות, והתייעצויות יומיומיות הקשורות בניהול המחלה.

עבור המטפלים הרפואיים, בית החולים הוירטואלי שיפר באופן משמעותי את צריכת הזמן והמקום לצורכי ייעוץ רפואי. הביקורים אצל הרופא התקצרו מ-20 דקות ל-10 דקות בממוצע, מה ששיפר את יכולות הקבלה של המרפאה. המערכת אפשרה בנוסף שיפור תקשורת עם המומחה, באופן ישיר וללא השפעה שלילית על נטילת התרופות וניהול המחלה באמצעותן.

מדובר בפעם הראשונה בעולם שיש מערכת אינטרנטית שיעילותה הוכחה לטיפול כוללני מרחוק בחולי HIV. בנוסף לכלי המעקב והטיפול הרפואי  כגון – ניהול ידע ומידע, התייעצויות, מרשמים ומעקב תרופתי, המערכת אפשרה גם יצירת קהילות תמיכה של החולים באמצעות בלוגים, פורומים ועוד.

חשיבות המערכת גוברת לאור השינוי העצום שעברה מחלת האיידס – כיום מדובר במחלה כרונית בעיקרה שהחולה יכול לנהל את חייו באיכות חיים טובה ובפעילות מלאה. כל אלה הופכים את הביקורים התכופים במרפאה לנטל ולבזבוז של משאבים וזמן – טלרפואה הוא פתרון יעיל ככל הנראה.

תקווה ובעיות

המחקר הזה מתייצב ליד מחקרים רבים נוספים שמצאו יעילות רבה בטלרפואה. תחום זה הולך ומתפתח ופולש לטלפונים החכמים, המאפשרים פלטפורמה של מפגשים ישירים של חולים ורופאים על בסיס תיק רפואי מלאה ואלקטרוני. חברה אחת שעושה כך היא  American well , המנוהלת על ידי ישראלים, ומאפשרת לרופאים להירשם מצד אחד, ומצד שני לחולים לבקש טיפול, ומייצרת ביניהם פגישות – בעלות כספית – להתייעצות און ליין באופן אישי ומהיר. במקביל גם בארץ התחום צומח וגדל בקופות החולים – בכללית, במכבי ואף בשוק הפרטי שהוא אחד הוותיקים בתחום.

מדובר בתהליך מרתק ומבורך, אם כי יש קשיים בצדו – באספקטים האתיים – רופא שמטפל בחולה שלא ראה בפועל מעולם, באפשרות לקבל ייעוץ חוצה גבולות, בחוסר היכולת למשש את החולה, בשאלות אתיות לגבי מהי רמת הטיפול שניתן לתת ועוד. אני מניח שעוד יעסקו בכך רבות, בינתיים הטכנולוגיה רצה.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.