מה בריא ומה לא בפוקימון גו?

מה בריא ומה לא בפוקימון גו?

טוב, זה ללא ספק האירוע המשמעותי ביותר של 2016 בתחום האפליקציות, המשחקים ויש יאמרו בכלל בעולם הטכנולוגיה. המשחק פוקימון גו שהחזיר לחיים את הפוקימונים הידועים וחיבר אותם לעולם העדכני בתצורת יכולות מציאות רבודה (Augmented Reality) , שימוש בכלי הניווט של הטלפון ואלמנטים נהדרים של משחקיות. המשחק כבר שבר שיאי הורדות מכל הסוגים, והשווי של נינטנדו בעלת הדמויות קפץ במכפלות מטורפות.
ככלל המשחק העלה לדיון נרחב ברחבי הרשת את השאלה מה המשמעות של המשחק הזה לבריאותינו. הדיון נחלק כמובן ליתרונות ולחסרונות הבריאותיים של פוקימון גו, ומרבית הדיון מתחיל בעובדה שהוא אינו משחק סטטי מחד, אך עדיין עושה שימוש במסך (המושמץ) של הטלפון.

יתרון: יוצאים החוצה וזזים

פוקימון גו, בניגוד להרבה משחקים אחרים, שהוא אינו משחק ששומר את שחקניו על הספה בבית מרותקים למסך. אלא מוציא את שחקניו אל מחוץ לבית לשוטטות רבה ברחובות, בחיפוש אחר אות פוקימונים ושלל כלים ויכולות אחרים הנמצאים בחוץ. ולהיבט הזה של פוקימון גו יש ערכים בריאותיים משמעותיים בעידן שבו אנו עוסקים בבעיות בריאותיות הנושאות את השם  "יושבנות". יושבנות הנה תופעה של אנשים המבלים את רוב שעות היום בישיבה. לעובדה זו יש נזקים בריאותיים משמעותיים המתבטאים בעליה הסיכון למחלות כגון סוכרת, סרטן ועוד. כמו גם לבעיות של יציאה ועמוס על מפרקים ספציפיים. בהקשר זה היכולת של פוקימון להוציא אנשים החוצה הוא משמעותי ביותר.

מנכ"ל הרשת החברתית לחולים healthunlocked מספר בכתבה בגארדיאן על עליה בשיחה ברשת שלהם בקבוצות דיאטה והרזיה על כך שהמשחק מוציא אותם להליכה. וזאת מעבר לכך שהעובדים של הרשת עצמה החלו לטייל יותר, ואף החלו לצמצם את הזמן בארוחת הצהריים לטובת יציאה החוצה לתפיסת פוקימונים.

בוושינגטון פוסט דווח כי אפליקציות ושעונים למדידת צעדים חוו עליה בכמות הצעדים של הלובשים מאז השקת המשחק.

imrs

יש לשים לב שהכוח המניע את האנשים ללכת הוא המשחקיות, תחום שכבר הוכח בעבר כמניע משמעותי לבריאות, אבל לטעמי הוא עובד במשחק זה דווקא בגלל שהוא לא מכוון לזה. כלומר אנשים שמשחקים לא מרגישים שזה נועד להזיז אותם. זה פשוט חלק מהמשחק.

יתרון: שיפור בבריאות הנפשית

ברחבי הרשת מצטברות עוד ועוד עדויות של אנשים המתמודדים עם דיכאון וחרדה והמצייצים על השיפור הניכר במצב הרוח וביכולת התמודד מאז שהם החלו לשחק בפוקימון גו. גם כאן אלמנט היציאה מהבית הוא המפתח, שכן אנשים עם דיכאון פעמים רבות מסתגרים ונמנעים מפעילויות חברתיות. בנוסף להיותה של האפליקציה מזיזה, היא גם גורמת למפגשים חברתיים כי אנשים מבלים יחדיו במרדף אחר הפוקימונים.

הפסיכולוג ג'ון גרוהול כתב באתר Psych Central שזה החלק היפה של האפליקציה בהיותה בלתי מתוכננת לעניין, והעובדה שהיתרון הבריאותי הזה אינו מתוכנן.

מתוך טאמבלר
מתוך טאמבלר

בהאפינגטון פוסט פורסם גם סיפורה של צ'י סמית הפוחדת מנחשים,  ומספרת כיצד המשחק בפוקימון גו מאפשר לה התמודדות משופרת עם הבעיה שלה. למעשה הפוקימוו הנחש שהיא פגשה גרם לה לחשוב ולהתמודד. זאת לאחר שהתוודתה שגם תמונה של נחש בעיתון גורמת לה לצרחות.

יתרון/חיסרון: פעילות קוגניטיבית

מצד אחד, מאט הופמן, עוזר פרופסור בבית הספר לאחיות בטקסס, מסביר שדווקא השימוש בפוקימון גו עשוי לשפר את התפקוד הקוגניטיבי של השחקנים (הצעירים בעיקר), בגלל הצורך שהוא מייצר לחשוב אסטרטגית ולתכנן על מנת לפתור בעיות שהמשחק מציב. לטענתו שימוש מוקדם ביכולות לוגיות יכול לשפר הישגים אקדמיים בעתיד.

pokemon-go-1

מנגד, קולין אלרד, מדען מוח מהמעבדה למציאות אורבנית באוניברסיטת ווטרלו שבקנדה, כותב באתר QZ, שלהליכה בחוץ יכולה להיות השפעה פסיכולוגית חיובית על תפקודי המוח, וכי הניסויים שהם ביצעו אודות הנושא הראו תוצאות חיוביות. עם זאת הוא טוען כי העובדה שההולכים נועצים את עיניהם בעיקר במסך ולא סופגים את הנוף האורבני שסביבם מבטלת את האפשרות להשפעה חיובית על מוחם. לפי מחקריו יש צורך בנוף מעניין היוצר אינטראקציות ויזואליות על מנת לשפר תפקוד מוחי ומצב רוח.

חיסרון: לא מרוכזים ונתקלים

אחד הנושאים שתופסים לא מעט כותרות, שיש מי שמפקפקים בהם, הוא עניין התאונות הנגרמות מפוקימון גו. התאונות נובעות משני גורמים מרכזיים – אנשים מביטים במסך שלהם במקום בעולם מסביבם, והדמויות עשויות להיות באמצע הכביש, או במקום מסוכן אחר.

הרשת שוצפת בסרטוני תאונות כאלה ואחרים, ובסרטים של נהגים המשחקים תו"כ נסיעה. אין ספק שזו סכנה מהותית, אך יש לזכור שאנשים גם בלי פוקימון מרוכזים חלקית בחיים, ובוהים בטלפונים לא פחות גם ללא פוקימון גו.

על כן עצות וטיפים, שגם הן עולות ופורחות ברשת, לא ממש נצרכות – זה די ברור שלא לתקוע את הראש במסך ברגעים שדורשים ריכוז זה עניין בסיסי.

בתי חולים מחרימים

ובכן, זה לא חסרון או יתרון, אבל ראוי לשים לזה לב. בתי חולים בארה"ב פנו לחברת ניאנטיק המפתחת את המשחק שלא למקם פוקימון ברחבי בתי החולים. הסיבות לכך, לטענת בתי החולים הם בריאותיות. בפורבס מציינים את הגורמים הבאים:

  1. הפרעה לפרוצדורות רפואיות חשובות והסחת דעתם של אנשי הצוות הרפואי.
  2. הכנסת מזהמים לבית החולים וסיכון אנשים עם מערכת חיסונית מוחלשת.
  3. חשיפת מידע סודי של מטופלים וכניסה למקומות בהם עלולים להיחשף מידעים שכאלה.
  4. סיכום למשחקים מן הדברים הנמצאים בבית החולים כגון: מזהמים, פסולת ביולוגית, סכינים חדים ועוד.

מסכים עם הפרשנות שניתנה לנושא זה, שבעצם מדובר בחשיפת החולשה של מערכות הבריאות שאנשים מסוגלים באופן יחסית פשוט להיחשף למידע סודי ולסכנות. וממילא אנשים מגיעים לבית החולים במצבים שונים ועם בעיות שונות. למרות זאת ראוי לציין שאפשר לחשוב על מגבלות מסימות של פוקימונים – נגיד לא בתוך חדר ניתוח ועוד.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.