מדע בדיוני: רופאים שחזרו פנים באמצעות מדפסת תלת ממדית

04. אפריל 2013 שונות 0

הנה סיפור שלא רואים או שומעים כל יום. פניו של מנהל המסעדה האנגלי אריק מוגר שוחזרו לאחרונה באמצעות תותב שהודפס באמצעות מדפסת תלת ממדית שמשלים את פניו. זו ככל הנראה הפעם הראשונה בעולם שפניו של אדם שוחזרו באמצעות תותב שהודפס כך.

פניו של מוגר נפלו קרבן לגידול סרטני בגודל כדור טניס שגדל מתחת ללחיו השמאלית. כחלק מטיפול נאלצו הרופאים לנתחו ולהסיר כמעט את כל החלק השמאלי כולל את עינו, לחיו וחלק מחלקים מהלסתות שלו. עם הבעיה הקשה הזו נאלץ לחיות מוגר שנים, כאשר הוא כמובן סובל ממבטים לא נעימים וקשיים באכילה ודיבור ואיכות חיים ירודה.

במהלך השנים לא הצליחו הרופאים לתקן את הנעשה בניתוחים פלסטיים בשל הטיפולים הכימותרפיים ועוד.. אך כעת באמצעות טכנולוגיה חדשנית של מדפסות תלת ממדית השתנו חייו. הרופאים ביצעו מספר צילומי סי.טי מדויקים של צדו השמאלי של ראשו ובעזרת שימוש בעיבוד ממוחשב הצליחו לייצר שחזור של פניו, ולהדפיס זאת באמצעות מדפסת תלת ממד המדפיסה שכבות של פלסטיק וסיבי ניילון. בצורה זו נבנה למוגר  תותב ייחודי שעצם שינה את חייב והחזיר לו את פרצופו. בנוסף התותב מאפשר למוגר לאכול באמצעות פיו לאחר שנים בהם נאלץ להיעזר בצינורית ישירות לקיבה, כמו גם שיפור משמעותי במראהו החיצוני.

חזר לשתות ולאכול

בראיון לדיילי טלגרף סיפר מוגר, המתגורר באסקס באנגליה: " נדהמתי מאיך שזה נראה. בפעם הראשונה שהחזקתי את זה ביד זה הרגיש כאילו אני מחזיק את הפנים שלי בידיים. ששמתי את זה במקום לא האמנתי כמה טוב זה נראה. לפני התותב הייתי צריך להחזיק את הלסת שלי ביד על מנת לשמור על יציבות ולדבר בצורה סבירה, וכשהייתי שותה היו נשפכים לי נוזלים מהפה החוצה. כששתיתי את כוס המים הראשונה עם התותב לא נשפכה טיפה אחת החוצה".

מבניית אבטיפוס לבניית פנים

מדפסות תלת ממד מאפשרות לייצר  גופים תלת ממדיים באמצעות הדפסה עם חומרים שבונים. המדפסות הללו נמצאים מזה שנים בשימוש של התעשייה על מנת לבנות אבטיפוס של מוצר חדש כמו שואב אבק וכו'. למרות השימוש הנרחב שנעשה בהם בתעשייה לעתים נדירות נעשה בהם שימוש לתחום הבריאות.

מנתח הפה ולסת ד"ר אנדרו דאווד החל לעשות שימוש במדפסות תלת ממד לייצור הדמיות של הלסתות של חוליו לפני כשנתיים, כך שיוכל להתאמן על טכניקות ניתוחיות.  מוגר הופנה לדאווד על ידי מי הרופא שהצלי את חייו, וזה החליט לנסות ולייצר תותב לאחר הכישלונות של הניתוחים הפלסטיים. בעצם ההדפסה התלת ממדית יצרה את התבנית לתותב וממנה יוצרה מסכת סיליקון הנדבקת לפניו של מוגר באמצעות מגנטים לשם יציבות מרבית.

לפי ד"ר דאווד בשלב זה לא ניתן להדפיס ישירות את הסיליקון אך הוא מעריך כי כאלה מדפסות יהיו בעתיד. ההדפסה התלת ממדית מאפשרת לייצר "חלפים" באופן מהיר וקל יותר בייחוד במקרים בהם ניתוחים אינם אפשריים. בנוסף ניתן יהיה לייצר חלפים המתאימים גם למשל לגוון העור בעונות שונות – כמו לאחר שיזוף.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.