לקראת שנת תשע"ד: נתונים על צרכן הבריאות הישראלי ברשת

כתבתי כאן לא מעט על צרכן הבריאות הדיגיטלי, לצערי לרוב אין נתונים ישראליים על הרגלי השימוש של הצרכן הדיגיטלי. כלומר, זה לא שאין בכלל, אבל אין הרבה, ולרוב לא הנתונים או השאלות שהייתי רוצה לשאול.

למזלי, בגלל העולם הדיגיטלי הכרתי את רמי יולזרי, הבעלים של ZetaTools ויחד יצאנו לאחרונה ועשינו סקר על הרגלי צריכת המידע הדיגיטליים בקרב ישראלים שגולשים באינטרנט.

הסקר שנערך בסוף חודש יולי, קצת לפני התפרצות סיפור הפוליו, נערך באמצעות מאגר משיבים אינטרנטי, מעל גיל 18 דוברי עברית, סך הכל השיבו 504 משיבים לסקר.

הנתונים גבוהים מעט ממה שציפיתי, אבל לטעמי זו הטיה בשל עובדה שמדובר מראש בקהל גולשים.

כולם מחפשים מידע ברשת

על פי הנתונים הישראלים מחפשים מידע ברשת במגוון רחב של נושאים בריאותיים. על מנת להבין שאלנו את הנסקרים: האם בחצי השנה האחרונה חיפשת מידע בנושא בריאות ברשת? אם כן באלה מהנושאים הבאים חיפשת מידע.

ואלו התשובות:

65% חיפשו מידע על בעיה בריאותית או מחלה ספציפית שסבלו ממנה באותה עת
75% חיפשו מידע על טיפול או פרוצודורה רפואית
70% חיפשו מידע על נושא הקשור בביטוח בריאות או זכויות רפואיות
68% חיפשו מידע על תוצאות של בדיקות מעבדה
51% חיפשו מידע הריון ולידה
45% חיפשו מידע על תזונה ודיאטה
30% חיפשו מידע על רופא
20% מידע על תרופות

בחלוקה לפי מין נשים מחפשות יותר מידע ברשת מגברים, בכל הנושאים. בחלוקה לפי גיל בני 55+ חיפשו בעיקר בתחום המחלה הספציפית והטיפול או הפרוצדורה הרפואית, וכן תוצאות של בדיקות מעבדה. הצעירים יותר הלכו יותר לכיוון של הריון לידה ותזונה וכושר, אך גם על בעיה רפואית ספציפית…

שהגיל עולה ההשפעה עולה

כמובן כולנו יודעים שכאשר מחפשים מידע, וקוראים מידע לא תמיד הוא משפיע עלינו. אז רצינו לדעת באיזו מידה המידע השפיע על הנשאלים. שאלנו אותם: באיזו מידה את/ה מרגיש/ה שזה השפיע על החלטתך?

והתשובות היו שוב מעניינות, 52% טענו כי המידע השפיע עליהם במידה רבה. בקטגוריה זו המושפעים ביותר היו בני ה-55+ ש-69% מהם טענו כי הושפעו מהמידע. בקרב בני ה-35-44 כ-51% טענו שהושפעו מאוד, ובקרב הצעירים בני 18-34 רמת ההשפעה ירדה ל-45% בלבד.

כ-10% טענו שהמידע השפיע עליהם במידה רבה מאוד, כאשר דווקא כאן בני ה-35-44 היו הבולטים מבין הגילאים. השפעה במידה מעטה נמצאה אצל 16% מהמשיבים, כאשר הצעירים בני ה-18-34 הובילו עם 15%. גם במידה מועטה מאוד וכלל לא השפיע…הצעירים היו אלו שהובילו.

מעניין לראות שדווקא צעירים שהממותגים כאלו ששורצים הכי הרבה ברשת, מושפעים פחות מן המידע. ראשית יכול להיות שכלל הבעיות הבריאותיות שבהם יש להם עיסוק פחות חמורות ולכן המעורבות שלהם נמוכה יותר, יכול להיות שהם יותר מפוקחים לגבי האמינות של הרשת… בכל מקרה, מבוגרים יותר מושפעים יותר…

הנייח עדיין מוביל

נתון נוסף ומעניין לא פחות הוא השאלה מהיכן גולשים למידע הבריאותי… ובכן שאלנו בסקר: באלו מהמכשירים / אמצעים הבאים חיפשת מידע ברשת ? אז ככה, הנייח הוביל עם 54%, המחשב הנייד אחריו עם 47%, הטלפון החכם 18% מהגלישה והטאבלט זכה ל-10% מהגלישה הבריאותית…

בחלוקה לגילאים לא היה שוני משמעותי, בסמארפון קבוצת בני ה-35-44 הובילו במעט עם 20% מהגלישה לעומת כ-15% בבני ה-55+ ו-18% בקרב הצעירים יותר בני ה-18-34.

ככלל שאלנו מי מחזיק בסמארטפון, וגילינו ש-60% יש כזה אחד בכיס, ול-22% מתוכם יש לפחות אפליקציה אחת העוסקת בבריאות וכושר על המכשיר….

אם מנסים להוציא תובנות מן הנתונים הללו, אני חושב שאלו הן המרכזיות, והן הודגשו ביתר שאת בסערה סביב חיסון הפוליו שהתרחשה ומתרחשת בשבועות האחרונים:

נושא הבריאות הוא נושא במעורבות גבוהה ביותר.
אנשים צמאים למידע ולתשובות לשאלות בריאותיות, מישהו שיפשט להם את המסובכות ויתן תשובות ברורות והרשת היא המקום הזמין ביותר למידע.
למידע ברשת יש יכולת לשנות את הדעות של אנשים אודות טיפול רפואי כזה או אחר
רמת האמון במערכת הרפואית אינה בשיאה כעת… ולנוכחות החלקית שלהם ברשת לדעתי יש חלק בכך.

השנה החדשה המתרגשת עלינו כעת, תהיה לטעמי שנת מפנה בפעילות הבריאותית ברשת, משבר הפוליו חשף הרבה חורים שחורים, ויתחיל להניע תהליכים מעניינים אצל כל מחזיקי העניין. אני כמובן, ימשיך להיות עם יד על דופק….

שנה טובה!


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.