לקחים דיגיטליים מלידה אנלוגית

מי שעוקב אחר הבלוג, חוץ ממני, בטח שם לב שקצת נעצרתי, אז הסיבה היא בעיקר בגלל לידת בני השני, ששמו בישראל עודד. הלידה התרחשה בבית החולים מאיר בכפר סבא ועברה באופן מעולה, עם שירות ויחס מעולים מצד הצוות. כשסיימנו אני כמובן עשיתי חשיבה מחדש על התהליך שעברנו ומה ממנו היה יכול להיות יותר דיגיטלי.

ככלל לידה היא תהליך אנאלוגי לחלוטין, מגיעים, בדרך כלל בסוג של מצוקה כזו או אחרת, מדובר בתהליך ביולוגי עתיק יומין, שכיום מנוהל בסביבה רפואית. אבל מצד שני יש הרבה אלמנטים הקשורים לטכנולוגיה בלידה – החיבור המתמיד למוניטור של צירים וקצב לב העובר, מדידת לחץ הדם, ובקרה מתמדת שלל הצוות.

עוד כמה נקודות ששמתי אליהם לב, הוא העובדה שבחדר הלידה יש מחשב ובו הצוות מדווח על כל בדיקה, בכתיבה במחשב, כל איש צוות שבה לאחר מכן רואה את מה שנכתב לפניו, כולם כותבים ללא כתב יד, גם ההוראות של הרופא, כך שאי ההבנות יכולות להיות פחות מהותיות מאשר הטבלאות הגדולות הללו שהיו תלויות פעם על מיטות החולה (ועדיין תלויות בחלק מהמחלקות).

מצד שני פלט הנייר של המוניטור אמנם משודר לטלוויזיה חיצונית למעקב הצוות כאשר אין מישהו בחדר, אבל בתוך החדר יש פלט נייר  שעדיין מהווה מסמך שהרופאה והמיילדת מסתכלים עליו. וזאת למרות שכל רופא שנכנס לחדר מצויד בטלפון חכם. האם לא ניתן לחבר את הפלט אל הרופא באפליקציה ובכך לאפשר לו לעקוב אחר המתרחש גם שאינו מול הטלוויזיה במחרכז המחלקה, כי הרופאים זזים והרבה במתחם היולדות.  שלא לדבר על האפשרות לקבוע התראות לסכנה,  שאוטומטית במצב מסוים הרופא מקבל התראה שעליו לגשת לחדר של יולדת מסוימת. גם למיילדות צריכה להיות הנגישות הזו. כמובן שזה גם יחסוך את המון הנייר שיוצר מפלט המוניטור.

אותו דבר ג על מדידות החום ודופק, האם לא ניתן שיוזנו אוטומטית לתיק הרפואי? אני מניח שכן, ואני מניח שכך יהיה.

אפליקציה לאחר לידה

לאחר הלידה הורדתי אשתי לאייפון שלה את אפליקציית בייבי זון, את האמת לא ידעתי אם תשתמש, בעבר חשבתי שלא כל כך משתמשים בזה. אבל הפלא ופלא, האפשרות למדוד הנקות ולזכור זמני הנקות הפך בתוך שבוע וקצת לרוטינה עבור אשתי שתחיה… והיא לא חיית אפליקציות. מסתבר שזה פשוט נוח, הטלפון שם ממילא, ואפילו בני הבכור כבר יודע להביא לאמא את הטלפון עם האפליקציה פתוחה.

בייבי זון

החוויה הזו מגבירה בי את האמון שאכן לאפליקציות שעונות על צורך נכון יש עתיד ותקווה. כמו כן שלטכנולוגיה יש יכולת לשפר את התהליך הרפואי. זה לא פשוט, זה לא טריויאלי כלל וכלל.. אבל זה קורה לאט ובהחלטיות.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.