כשרופאים ירשמו משחקים

30. יולי 2014 כללי 0

בחודש שעבר סיפרתי על התפקיד של מחשקים ומשחקיות בחינוך לרופאים. כעת ראוי לספר על ההתפתחויות המעניינות בתחום המשחקים ככלי טיפולי יעיל שיוכל להגיע לכך שרופאים אולי ירשמו בעתיד משחקים כטיפול.

ב-2013 פורסם בירחון היוקרתי Nature  מחקר פורץ דרך שבדק את ההשפעה של משחק שנקרא נוירורייסר על תפקודי המוח של אנשים מבוגרים. המחקר מצא שהמבוגרים נהנו משיפור בחלק מתפקודי המוח כמו זיכרון לטווח קצר ואת יכולת הריכוז. מחקר זה שינה את הגישה למשחקים לאחר שמחקר קודם מצא תוצאות לא משמעותיות בקרב צעירים ששיחקו משחקים לשיפור הריכוז כלומר המשחק מצא שהם השתפרו יכולת לשחק את המשחקים, אך זה לא השפיע על תפקודי המוח של אנשים צעירים מעבר לשיפור היכולות הספציפיות.

כעת החוקר הראשי של מחקר זה אדם גרזלי, החל לעבוד יחד חברת מעבדות המשחק אקילי בפיתוח משחק המבוסס על התובנות של משחק המכוניות, אך המשחק החדש נקרא EVO והוא שונה ומאפשר גילוי עולמות, איסוף תכשיטים, נקודות ואבנים יקרות. המשחק החדש נבחן כעת במקביל בכמה וכמה מחקרים קליניים, ביניהם יחד עם שייר לשיפור היכולות בקרב ילדים על ADHD, שיפור הקוגניציה בקרב מבוגרים יחד עם פייזר וכן לעוד כמה וכמה התוויות עם שותפים נוספים.

מדובר בכיוון חדש ומרתק, שהעובדה שכבר בשלב זה נעשה בשילוב חברות תרופות מראה כי יש להן מה לתרום על מנת לקדם את השימוש במשחקים אלו ככלי לטיפול במחלות שונות ושימור יכולות קוגניטיביות.

חברת Pear Therapetics למשל פועלת בשוק על מנת לחבר חברות תרופות עם מפתחי משחקים כך שכל פעם שאדם יקבל מרשם לתרופה הוא יקבל טיפול משלים עם משחק, כן על פי טענת החברה ישנם מקרים רבים ששילוב המשחק עם התרופה משפר את יעילותה.

משחקים ככלי בריאותי קיימים גם במקומות אחרים, המוכר ביותר הוא משחק לילדים המתמודדים עם סרטן שנחקר אף הוא ומצא כי שימוש במשחק שיפר את היכולת של הילדים להבין את המחלה, להשתתף באופן פעיל יותר בטיפול שלהם ולשפר את מצב רוחם.

זהו כיוון מרתק שמראה כי שילוב של טקטיקות וטכנולוגיות שכביכול אינן קשורות ישירות לבריאות יכולות לסייע באופן משמעותי בקידום הבריאות ואף להראות אפקטיביות קלינית.  יתרה מזו זהו כיוון ניוסף בהרחבת ההיצע של חברות התרופות מעבר למכירה של התרופות עצמן, ויצירת נקודות מגע על בסיס אחר שעשוי לשפר את תדמיתן.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.