חברים רבים בפייסבוק? המוח שלכם גדול יותר

20. אוקטובר 2011 רפואה 2.0 2

המחקרים אודות ההשפעה של פייסבוק עלינו מתרבים- חלקם חיוביים, חלקם שליליים. הפעם מחקר חדש ומעניין מצא קשר בין גודלם של איזורים מסוימים במוח לבין מספר החברים שיש לאדם בפייסבוק. החוקרים מאוניבטרסיטת קולג' לונדון מצאו גם כי אנשים שלהם חברים רבים בפייסבוק הם בעלי סיכוי גבוה יותר להיות בעלי יותר חברים בעולם האמיתי. המחקר פורסם בימים אלה בג'ורנל Proceedings of the Royal Society B.

165 מוחות

ד"ר רויוטה קאנאי, חוקר ראשי של המחקר יחד עם פרופ' גריינט ריס, חוקר קליני בכיר בעמותת "וולקאם" ועמית באוניברסיטה, ועם חוקרים נוספים במכון למדעי המוח והקוגניציה והמרכז להדמיית מוח בדקו סריקות מוח של 125 סטודנטים שכולם פעילים בפייסבוק, והשוו את הסריקות לגודל הרשתות החברתיות של כל סטודנט הן באון ליין והן באוף ליין. התוצאות חזרו על עצמן גם בקבוצה נוספת של 40 סטודנטים שנבדקה לאחר מכן.

בנוסף לבדיקת המוח, הקשר בין רשתות און ליין ואוף ליין נבדק גם באמצעות שאלות כגון: לכמה אנשים תשלחו סמס על אירוע חשוב וחגיגי? (עבודה חדשה, חתונה לדוג') כמה אנשים יש לכם בספר הטלפונים? כמה חברים נשארו לכם מבית ספר או האוניברסיטה שאתם מסוגלים לערוך איתם שיחה ידידותית כרגע?  כאשר מן התשובות היה ניתן להסיק על הקשר בין הגדול של רשת האון ליין לרשת האווף ליין של אנשים.

האם המוח משתנה בגלל רשתות חברתיות?

החוקרים מצאו קשר חזק בין מספר החברים של אדם בפייסבוק לבין כמות החומר האפור שיש לאותו אדם באיזורים מסוימים במוח. החומר האפור הוא המקום בו נעשות פעולות העיבוד של המוח. אחד האיזורים בהם נמצאה הגדלה של החומר האפור הוא איזור האמיגדלה הנחשב לאיזור האחראי על זיכרונות ועיבוד רגשות.

מחקרים קודמים כבר מצאו קשר בין כמות החומר האפור באמיגדלה לבין גודלן של הרשתות החברתיות בעולם האוף ליין – כך שככל שיש יותר חומר אפור כך גדולה של הרשת גדול יותר. המחקר הנוכחי מצא את אותה קורלציה גם לעולם האון ליין.

החוקרים מצאו יותר חומר אפור גם בשלושה איזורים נוספים:

  • האונה הרקתית הימנית בשקע של קליפת המוח (Sulcus) –  שלה תפקיד ביכולת שלנו להבחין האם עצם שזז מולנו הוא ביולוגי, כאשר בעיות במבנה האיזור הזה נמצאו אצל ילדים אוטיסטים.
  • אמצע האונה הרקתית השמאלית בכיפה (Gyrus) שנמצאה כמגיבה לבהיה של אחרים בנו, ועל כן חושבים כי הוא קשור ביכולת שלנו לפענח קודים וסימנים חברתיים.
  • איזור קליפת המוח הימנית קשורה ליכולת הזיכרון והניווט שלנו, כולל ניווט ברשתות חברתיות.

איזורים אלה היו קשורים רק לריבוי חברים באון ליין ולא באוף ליין.

עם זאת החוקרים ביקשו להדגיש כי לא מדובר בקשר סיבתי, קרי אין עדות בשלב זה לכך שהגדלת רשת החברים בפייסבוק תגדיל את האיזור הזה במוח. או לחילופין שיש אנשים שהמוח שלכם  "מתוכנת" מראש להיות כזה המאפשר חברים רבים.

ד"ר קאנאי סיפר: "מצאנו מספר איזורים במוח הקשורים לגודל הרשתות החברתיות של אדם הן באון ליין והן באוף ליין. השאלה המעניינת היא האם האיזורים הללו עוברים שינוי לאורך הזמן והפעילות ברשת, אז נוכל לדעת האם הרשת באמת משפיעה על המוח".

לדברי פרופ' ריס: "לרשתות החברתיות השפעה מאסיבית על העולם, אך אנחנו מבינים מעט מאוד לגבי ההשלכה שלהן על המוח האנושי. עובדה זו הובילה להרבה השערות בלתי מבוססות שהאינטרנט הוא המובן כלשהו רע לנו. המחקר שלנו מסייע להתחיל ולהבין כיצד האינטראקציות שלנו עם העולם, מתווכות על ידי רשתות חברתיות. כך נוכל להתחיל לשאול שאלות אינטילגנטיות על היחסים בין האינטרנט והמוח. שאלות מדעיות ולא פוליטיות".

ומה לי יש לומר על זה, ובכן, אין ספק שמדובר במחקר מעניין ובתחילתו של תהליך ארוך שיבחן את השאלות העמוקות העולות מהעלייה הניכרת בשימוש בפייסבוק, באינטרנט וברשתות החברתיות. על פניו נראה הגיוני שיש קשר בין רמת הפעילות ברשת לרמת החברתיות באוף ליין, אך כמובן יש הטוענים כי הרשת מבודדת אותנו, ויש לו מעט אנשים שהם לא כאלה חברתיים אבל יש להם המון חברים בפייסבוק מסיבות אחרות. בקצור רבות השאלות מהתשובותף אבל גישה מדעית ומעמיקה מעשירה ללא ספק את הדיון.


2 thoughts on “חברים רבים בפייסבוק? המוח שלכם גדול יותר”

  • 1
    Rami Yulzari on אוקטובר 21, 2011 הגב

    רק מלקרוא את הפוסט אני מרגיש שגדל לי המוח. או שמא בעלי מוח גדול נמשכים לקריאת הפוסט הזה ?? אבל די להחמיא לעצמי. תודה אורי על פוסט מרתק ומעניין.
    אין ספק שהרשתות החברתיות משנות אותנו, גם במישור הפיסי.

  • 2
    משתמש אנונימי (לא מזוהה) on אוקטובר 22, 2011 הגב

    ומה זה קשור לאלצהיימר?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.