הילד משחק ב-Wii? לא בטוח שישמין

לפני יומיים במשרד, אחת הבנות שעובדות עמי, ביכתה את העובדה שילדים כבר לא משחקים בחוץ, כמו שאנחנו היינו משחקים. יכול להיות שהיא צודקת, ויכול להיות שאכן הדור הזה שהבן שלי נמנה עליו מפספס משהו. אבל את האמת, יכול להיות שיש כל כך הרבה דברים שהוא מרוויח, שכנראה רק הזמן יגלה. אבל הנה כמעט במקביל מתפרסם מחקר חדש שמצא כי ישנה השפעה חיובית על משקל הילדים כאשר הם משחקים במשחקי וידאו המייצרים פעילות – ריקוד, ספורט ועד…

משחקי מחשב הנם עולם מגוון, החל ממשחקים קטנים הפועלים על סלולרי, משחקים הקיימים ברשת החברתית, קונסולות המשתמשות בג'ויסטיקים שונים, במחשב הביתי, וקונסולות המשתמשות בכלים המאפשרים תנועה אל מול המחשב והם מזהים אותה (למייקרוספוט יש אחד כזה מדהים בשם קינקט – והם הודיעו אתמול שהוא ישנה את כל עולם המחשבים…). המחקר הנוכחי בדק מה קרה לילדים ששיחקו בסוג הפעיל של משחקי הוידאו. משחקים אלה נחקרים ונחקרו גם לפעילויות שיקום שונות ועוד..

שיפור קטן והחלטי

המחקר שערך שנתיים, ומומן על ידי המועצה למחקר בריאות ובשיתוף עם חברת סוני אירופה, בדק את ההשפעה של משחקי מחשב פעילים על 323 ילדים בגילאי 10-14 הסובלים מעודף משקל.  תוצאות המחקר הראו השפעה קטנה, אך חיובי באופן ברור, על ה- BMI (Body Mass Index) נמצאה השפעה גם של צריכת חטיפים וכושר גו]ני.

החוקר הראשי, ד"ר ראלף מדיסון מסביר שמחקרים הראו כי משחקי וידאו סטטיים נמצאו כגורם עצמאי להשמנה. הוא וצוות חוקרים ניסו לבדוק הא משחקי וידאו פעילים עלולים לסייע בעלייה בפעילות גופנית, ולשפר את הרכב הגוף (מסת שריר, אחוזי שומן) אצל ילדים בעלי משקל יתר שכבר מכירים משחקי מחשב.

ילדים משחקים במשחק וידאו

תוצאות המחקר מראות כי הטכנולוגיה הזו הנה בעלת פוטנציאל חיובי כתוספת לכלל ההתערבויות הבריאותיות שנעשות לילדים שמנים. יש לכך אפשרות להשפיע באופן משמעותי על הצורה בה רופאים ומומחים בבריאות מתכננים תכניות למלחמה בהשמנה ותכניות הרזיה.

עזרה להורים

למרות ההשפעה הקטנה יחסית על הרכב הגוף, מדיסון עדיין רואה בממצאים כמעודדים עבור הורים, שילדיהם משחקים רק במשחקים סטטיים, ורואה סיכוי רב יותר בהעברתם למשחקי וידאו פעילים מאשר הניסיון להפסיק את המשחקים באופן גורף.

בנוסף רואים החוקרים במחקר מתן מענה לילדים במדינות שבהם המשחק בחוץ הוא קשה עד בלתי אפשרי, כגון מדינות צפוניות, או מדינות צפופות ביותר.

לבסוף, ולטענה זו אני מצטרף, המחקר מראה כי יש מקום לשותפות בין רופאים וחוקרים לבין מפתחי משחקים, על מנת לשלב אפשרויות לישפור בריאות באמצעות משחקים שכאלה.

היכולת הזו, והצורך להיפתח לכלים דיגיטליים שונים וחשיבה מגוונת לקידום בריאות היא חשובה ומהווה אתגר לעולם הרפואה והטכנולוגיה.


3 thoughts on “הילד משחק ב-Wii? לא בטוח שישמין”

  • 1
    דינה ראלט on יוני 1, 2011 הגב

    למרות התחושה ששעות מסך נמצאות בקורלציה עם סיכוי השמנה, מימצאים ממישיגן מראים שמשחקי וידאו לא בהכרח תורמים להשמנת הילדים המשחקים בהם הרבה.

    החוקרים הראו שלא היתה קורלציה בין המשחקים ובין המשקל או ה- BMI של הילדים.

    אין ספק שהשמנה הוא נושא מורכב ומושפע מהרבה משתנים ולכן תלוי במשחקי המחשב איך הם ישפיעו על אספקטים שונים באישיותו של המשחק.

  • 2
    פעילויות לילדים on יולי 4, 2011 הגב

    שלום רב לכותב היקר! אהבתי מאוד את הפוסט, ויכולה להסכים עם כמה דברים, כמו עובדה שמשחקי המחשב יכולים להשפיע באופן חיובי על משקל הילדים. בשלב זה נשאלת שאלה האם זה משמעותי בכלל כאשר מדובר על משחקי המחשב ומשקל? אני רוצה לשאול מה עם השלכות אחרות? מה עם הערכים של ילדים? מה עם משחקים אחרים האנושיים אשר מפתחים את הערכים הללו?

  • 3
    urigoren on יולי 5, 2011 הגב

    אינני מבין את השאלה לגבי המשמעות של הנושא. לגבי השלכות אחרות, אין ספק שיש להן חשיבות, אך לא יכולתי ולא היו לי נתונים לגבי כל ההשלכות, אין ספק שישנו עוד משמעויות למשחקי מחשב ולשעות המסך של ילדים ויש להתייחס גם אליהם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.