האם ניתן להפוך את ווטסון לעד מומחה בתביעת המתמחים?

בשבועות האחרונים אני מקפיד לקרוא את כתבותיה של רוני לינדר גנץ על המתרחש בתביעת המתמחים. מדובר באחד הסיפורים המרתקים ואולי המשמעותיים ביותר שנולדו כחלק ממשבר הרופאים, ושהפסיקה בו עלולה לערער את כל היסודות של הכשרת רופאים בישראל. אינני יודע אם לטובה או לרעה, אני מתקשה לפסוק בנושא שאינני בקיא בו דיי הצורך.

תקציר האירועים

חמישה רופאים מתמחים החליטו לתבוע את המעסיקים ואת המדינה בטענה כי העסקתם במשמרות של 26 שעות עבודה רצופות מנוגדת לחוק שעות עבודה ומנוחה, ויותר מכך מסכנת את בריאות החולים שעליהם הם מופקדים. התביעה, שלא נחשבה לכה חשובה הפכה בחודשים האחרונים לאבן שואבת לעדויות של מומחים בכירים בעד ונגד הרעיון של קיצור משמרות התורמות עבור המתמחים. את התביעה מלווה גם קבוצת פייסבוק מרתקת שהוקמה לטובת העניין.

המתמחים הם חלק מעמוד השדרה של בית החולים ואחראים על תפעולו החל משעות אחר הצהריים ועד הבוקר, וכן בסופי שבוע.

הטיעונים בעד ונגד המשמרות נוגעות בין היתר לבעיות כוח האדם החסר של ישראל, איכות הרפואה, איכות הלימוד הרפואי והידע הרפואי המונחל לדור הבא ועוד. השאלות מורכבות, התשובות אינן חד משמעיות והמחקר המדעי נע על צירים שונים בתחום. כמו כן הרה מהנתונים מעולם לא נותחו, לא נבדקו והושוו. ככלל קשה לבצע ניתוח של כל כך הרבה נתונים, ולבנות מחקרים השוואתיים, מה גם שעלות מחקרים אדירי מימדים שכאלה גבוהה עד מאוד.

ביג דאטה לעזרה

בקריאה של הכתבה האחרונה של רוני לינדר גנץ שפורסמה בחמישי האחרון עלה במוחי ורעיון, והחלטתי לפרסמו – הגיע הזמן להזמין את ווטסון לזירה ולהתחיל לנתח את הנתונים הכה רבים על טיפול בחולים בין היום ללילה, בין שעות תחילת התורנות לאחריה, האם יש ליקויים, אילו הם, כיצד זה מתיישב עם מספר השעות שהתמתחה בבית החולים ועוד.

כשאני אומר ווטסון, אני מדבר על מחשבי על והיכולת של מחשבים כיום לנתח מידע בלתי מובנה ולמצוא הקשרים וסיגנלים שונים – התחום הוא Big Data ומחשב העל של חברת IBM כבר היום לומד את התנהגותם של רופאים על מנת לנתח את כל המידע ולתת עצות כיצד לטפל בחולים.

הרעיון של לעקוב אחר מתמחים ולייצר דאטה רב על מה קורה לגופם בעת התורנות היה קשה בעבר, אך כיום באמצעים דיגיטליים ניתן לעקוב אחר רבים מהמדדים שלהם, כמו כן שעות הנוכחות שהותקן בבתי החולים מאפשר גם לראות את משך המשמרות שלהם.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=Mb8x6vLcggc]

במקביל התיקים הרפואיים הממוחשבים של החולים מאפשרים לעקוב אחר הטיפול הרפואי בחולים בכל שעות היום ועוד.. בקיצור יש המון המון מידע במערכת, וניתן לנסות ולהוסיף לו עוד רבדים של מעקב ולקל כמה תשובות מעניינות.

זה כמובן לא יכריע, אבל יש הרבה מאוד מידע שם בחוץ שנאגר וקשה היה לנתחו עד היום, כעת, לא ללא קושי, ניתן להתחיל ולפענח מה קורה שם בלילות. העדויות האישיות של רופאים, הן סובייקטיביות, וללא ספק עוד מארג מידע, ממה שקורה בבתי החולים בישראל היה יכול להעשיר את הדיון המשפטי ולספק רעיונות וכיוונים אפשריים.

יש שיאמרו שהרעיון שלי מעט ילדותי, שהרי יש בעלי ניסיון, ויש מסורת…אך מי שמכיר את ההיסטוריה של חלק מהדברים ברפואה, יודע שמסורות נוטות להתקבע, ואז לאחר ביצוע ניסויים מוכיחים שהמסורות הללו הן טיפשיות.


1 thought on “האם ניתן להפוך את ווטסון לעד מומחה בתביעת המתמחים?”

  • 1
    Dina Ralt on יולי 7, 2013 הגב

    אני מאוד בעד ווטסון…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.