דוח חדש: הסלולר יוכל לחסוך לרפואה באירופה 100 מיליארד יורו עד 2017

האם הטיפול במשבר הבריאות צריך להיעשות בכלים חדשים. הדיון בישראל סביב משבר מערכת הבריאות עוסק בעיקרו בשני מישורים (בהפשטה כמובן) – הגדלת כוח האדם הרפואי (מטרה ראויה, ולו בכדי להשוות לממוצע של מדינות מתפתחות), שיפור התנאים הפיזיים והגדלת תקני המיטות. ואת כל אלה עושים בעיקר באמצעות דרישות כספיות – הגדלת שכר, הגדלת תקני לימוד, הגדלת תקציבי פיתוח ובינוי הנשענים על אותן תפיסות עולם.

הבעיה המרכזית היא, שהפיגור במערכת הבריאות בישראל, גם אם יודבק אל הממוצע של מדינות ה-OECD, לא יפתור את הבעיה, שכן גם המדינות בעלות מערכות הבריאות המתקדמות ביותר נמצאות על סף משבר, מחסור בכוח אדם ואי יכולת לעמוד בסטנדרטים המתקיימים בהן כיום. הסיבה היא כמובן העלייה המשמעותית בתוחלת החיים ועליה בשיעור המחלות כרוניות, כמו גם הפיכתן של מחלות שפעם היו קטלניות לכאלה בעלות אופי כרוני יותר, כמו למשל סרטן.

בעבר כבר הבאתי בפני קוראי הבלוג את הדוח הקורא לדחיפה משמעותית בתחום הדיגיטל של מערכת הרפואה, וכעת מתפרסם דוח חדש, אמנם של בעלי אינטרס מובהק – איגוד חברות הסלולר העולמי – אך גם לבעלי אינטרס יכול להיות משהו חכם להגיד. הדוח טוען כי הטמעה של טכנולוגיות בריאות סלולריות תוכל להביא לחיסכון משמעותי במשאבים, תוך שמירה ואף שיפור של הטיפול הרפואי.

בישראל יש לציין נעשות לא מעט פעולות על ידי קופות החולים להטמעה של טכנולוגיות שונות בתחום הזה, אך דרושה מדיניות לאומית, ראייה כוללת של תמריצים, שינויים במבנה התשלומים, יצירת הנחיות ברורות בשאלה באילו כלים ניתן או לא ניתן להשתמש, ואיך מתמרצים אימוץ טכנולוגיות אלו. דיון ציבורי ומקצועי שכזה עדיין לא קיים למיטב ידיעתי.

חיסכון של 100 מיליארד יורו

על פי הדוח הגברת השימוש בטכנולוגיות סלולריות ברפואה, או מה שמכונה  mHealth עשוי לחסוך לאיחוד האירופי 100 מיליארד יורו עד 2017 בהוצאות ישירות של מערכת הבריאות ותוספת של  93 מיליארד יורו לתוצר הלאומי הגולמי. הדוח שהוכן יחד עם הפירמה PwC.

על פי ממצאי הדוח, שימוש בכלים של רפואה ניידת, או כלים סלולריים לרפואה ניתן יהיה להגיע לירידה של 18% בהוצאות הבריאות לאדם.

בקרב חולים במחלות כרוניות ניתן יהיה להוריד את העלויות ב-30-35%, וזאת באמצעות שיפור ההיענות לטיפול, שיפור איכות הטיפול ובקרה מרחוק על מצבם.

בנוסף ניתן יהיה גם לשפר את איכות החיים של החולים, לטענת החוקרים באמצעות השיפור  יוכלו 185 מיליון החולים באירופה להרוויח עוד 158 אלף שנות חיים!

עוד טוענים כותבי הדוח כי הפעלת שירותי רפואה ניידים שכאלה תוכל להעצים 23 מיליון אנשים הנמצאים בסיכון לפתח מחלות כרוניות לבצע בדיקות וגילוי מוקדם של המחלה, ולאפשר ל-11 מיליון חולים כרוניים, ו-9 מיליון חולים זקנים ליהנות מטיפול והשגחה מרחוק.

מחברי הדוח, טוענים כי השיפור ייראה גם בצד היעילות. ניתן יהיה להעלות את תפוקת הטיפול של מערכת הבריאות כך שתוכל לקלוט עוד 24.5 מיליון מטופלים מבלי להזדקק לגידול בשיעור הרופאים באוכלוסייה, או בניית בתי חולים או מרפאות נוספות.

חיסכון במשאבים – מתוך הדוח

השימוש בטכנולוגיות שכאלה תוכל לחסוך 42 מיליון ימי עבודת רופא ב-2017, כך שניתן יהיה לספק טיפול לעוד 126 מיליון חולים.

השיפור במצב הבריאות של חולים כרוניים, או שיפור והקדמת הטיפול באנשים בסיכון לפתח מחלות כרוניות ישפר את התפוקה של 18 מיליון אירופאים בגידול של 5,139 יורו לכל אחד מה שיגדיל את התל"ג האירופאי ב-93 מיליארד יורו.

איגוד החברות הסלולריות העולמי, הוא כמובן בעל אינטרס, אך יש לשים בכל זאת לב למספרים שהוא מפרסם ועומד מאחוריהם. האיגוד טוען כי יש לבצע שינויים רגולטוריים, מבניים וטכנולוגיים במערכות הבריאות השונות  על מנת לשפר את קצב האימוץ של הטכנולוגיות הללו. אם לא לטענתם בקצב הנוכחי האימוץ של הטכנולוגיות יעמוד על קצב של 10% מהפוטנציאל שלו.

הצעדים הספציפיים המומלצים על ידי האיגוד הם:

  1. שילוב הכלים הניידים המשתייכים לעולם ה-mHealth בתוך התוכניות האסטרטגיות של גוש היורו בתחום הבריאות וליישר את המדינות החברות לתוך האסטרטגיות הללו.
  2. יצירת תשתית של נהלים ורגולציה המייצרים עידוד להטמעת טכנולוגיות מסוג זה. זאת תוך יצירת בהירות לגבי הדרישות והדרכים לקדם פעילויות שכאלה, תוך שמירה על איכות ובטיחות המטופל.
  3. יצירת מערך תמריצים ראוי ובעלת תוחלת הן לספקי שירותי בריאות והן לפציינטים על מנת שיאמצו את הפתרונות הללו (נראה לי כי יש רמיזה לאמץ את מדיניות אובמה בנושא. א.ג)
  4. העלאת המודעות, ויצירת תשתית לחינוך של הרופאים, האחיות ושאר הצוות הרפואי, כמו גם של הצרכנים והמטופלים על מנת שיוכלו להתמודד עם הכלים החדשים.

לצורך כך טוענים באיגוד כל בעלי העניין חייבים להתכנס ולהתחיל לעבוד יחד על מנת לנצל את האפשרות וההזדמנות האדירה הטמונה כאן.

להורדה של תקציר המנהלים יש ללחוץ כאן


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.