אפליקציה ישראלית : מודל של מגיפה באמצעות פייסבוק

15. ספטמבר 2011 רפואה 2.0 1

מתקרב הרגע שבו יחלו קופות החולים לקרוא לנו להתחסן כנגד שפעת. מחלת השפעת, הנגרמת ממגוון של נגיפים (וירוסים) היא מחלה החוזרת אלינו מדי חורף בעוצמות משתנות. לפני מספר שנים מועט הפכה השפעת לפנדמיה – מגיפה עולמית – והרעידה את אמות הסיפים של עולם הבריאות והמחלות הזיהומיות. התקשורת העולמית דיווחה על כל שינוי, חיסונים פותחו במהירות ועוד.

המדיה החברתית בעולם הבריאות עברה גם היא קפיצת מדרגה באותה ימים, עת המכון לבקרת מחלות בארה"ב (CDC) הבין את כוחה של המדיה הזו גם ככלי לחינוך והעברת מסרים, וגם ככלי שמאפשר מעקב אחרי מוקדי תחלואה. שיתופי פעולה רבים נוצרו ומאז מנסים רבים לראות האם ניתן באמצעות המדיה החברתית והטכנולוגיות השונות לחזות ולנטר מגיפות. ככלל המדיה החברתית והספירה הדיגיטלית נבדקת ככלי לחיזוי תחלואה ועוד. וכבר כתבתי על זה.

פייסבוק דומה לעולם האמיתי

ועכשיו, פרויקט ישראלי, שיוצא מאוניברסיטת תל אביב, מנסה לעשות שימוש באקולוגיה של פייסבוק על מנת לייצר מודל המנבא התפשטות מגיפות ויראליות. מדובר באפליקציית פייסבוק הנקרא PiggyDemia המאפשרת דימוי של מודל הדבקה ויראלי ביצוע ניתוחים וניבויים.

הנחת היסוד של חוקרים והמפתחים מעניינת, כאשר לטענתם פייסבוק מהווה סימולציה טובה ביותר של העולם האמיתי – קרי החיבורים בין אנשים מדמים באפן טוב את המציאות. מה שהאפליציה מבצעת בעצם הוא מיפוי של הרשת של המשתפמש ומנתחת את האפשרות של וירוס לעבור ברשת – כאשר ישנן שני מצבים – לאנשים יש אפשרות לפתח "חיסון" נגד המחלה, קרי לאחר המחלה הראשונית הם אינם מפתחים אותה שוב, ובמקרה שני אין לנדבק אפשרות לפתח חיסוניות נגד המחלה (למשל כמו במקרים של HIV או הפטיטיס B). באמצעות הניתוחים והמודלים הללו ניתן יהיה לחזות התפשטות מחלות ויראליות.

המפתחים מבטיחים שמירת אנונימיות למשתתפים באפליקציה. המתחברים לאפליקציה מאפשרים לפיגידמיה לייצר מגיפות מדומות באמצעות "הדבקה" דרך החיבור לאפליקציה. על פי מה שהם כותבים האפליקציה מוגבלת ל-5000 משתמשים. הם גם מבטיחים לפרסם אחת לזמן מה את המחקרים והלקחים שהם למדו במצעות האפליציקה.

מודל ניבוי מגיפה (piggydemia)

מדובר ברעיון מרתק, היכולת להשתמש באקו-סיסטם של הרשתות החברתיות כמעבדה מדעית לחיזוי מגיפות, הוא מרתק ויכול לתרום לטעמי רבות לתחום הזה. מעניין יהיה לדעת האם באמצעות אותם מודלים המבוססים על חיזוי אפידמיולוגי נוכל ללמוד דברים נוספים על הרשתות החברתיות ועל הדרך שמידע עובר דרכן.

רשתות חברתיות – המפתח לניתוח מצב הבריאות

הניתוח של רשתות חברתיות כמשפיעות על הבריאות, אינו ייחודי או חדש. ניקולאס כריסטיאקיס חוקר את ההשפעה של מצבים בריאותיים בתוך רשתות חברתיות לא וירטואליות. כריטיאקיס כתב על הנושא ספרים, והוא כיום מכהן בהרווארד ויש לו אף חברה שמצעת מידול של רשתות חברתיות ומשפיענים.

בשל עבודתו יוצאת הדופן, הרצה חפני כשנה בטד. והנה הרצאתו. מרתק.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=2U-tOghblfE]


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.