אבל, פוסט טראומה ודיגיטל

בשעות אלה של יום ראשון לפנות ערב המוזיקה מתחילה להשתנות, עם ישראל מתכונן ליום הזיכרון לחללי צה"ל. היום הלאומי בו מציינים את מותם של 23,085 חללי צה"ל וכן את מותם של למעלה מ-3,500 נפגעי פעולות איבה. לרגל ציון זה החלטתי לכתוב על פוסט על שני נושאים הקשורים ביום הזה- אבל ופוסט טראומה. שני הנושאים הנראים ככאלה שאין להם נגיעה בראייה ראשונה, דווקא קשורים ויש כיום מגוון יוזמות בתחום.

פוסט טראומה

על פי נתונים אמריקאים של המשרד לותיקי הצבא האמריקאים כ-35% מהחיילים השבים ממלחמה סובלים מתסמונת פוסט טראומטית ( PTSD) , מה שהיה קרוי פעם הלם קרב, מאובחן כיום גם אצל מי שלא חוו מלחמה, אך עדיין שורשיו צבאיים. על פי נט"ל מדובר בתסמונת הנובעת מגירויים נפשיים שהמערכת אינה מסוגלת לעבד, ועל כן הם חוזרים ומציפים את האדם שחווה אותם, וכך הוא חווה את הטראומה מחדש ממש כאילו הם קורים שוב ושוב מחדש כולל ריחות, דימויים, רעשים וזיכרונות. הסובלים מנסים להימנע מכל מה שמזכיר להם את הטראומה על מנת להימנע מהחוויה, וכך נוצא מעגל של חוויה חודרנית מחדש והימנעות הפוגע בתפקוד היומיומי.  הסימפטומים מגוונים וניתן לקרוא אודותיהם כאן.

ההתמודדות עם התסמונת יכולה להיות במגוון שיטות,  המיועדות להחזיר את הנפגעים לשגרת חיים נורמלית, ולפעמים לנסות ולמנוע לאחר טראומה את היווצרות התסמונת. הטיפול המועדף היום הוא PE וניתן ללמוד עליו באתר של עמותת רצים עם רמי, של רמי יולזרי שרץ למען נפגעי פוסט טראומה ועבר את הטיפול בעצמו.

עם זאת ישנם גם כלים דיגיטליים שונים המנסים להתמודד עם הבעיה:

Vision 21  הנו פרויקט אמריקאי שהיו מעורבים בו גם בכירים מהצבא הישראלי שנועד לייצר קהילת אונליין המספקת כלים ותמיכה ללוחמים המתמודדים עם פוסט טראומה, אבל לא רק להם אלא גם לבני משפחתם. הכלים שונים הם מידע, חיבור ללוחמים ולמידה אחד מהשני ועוד….

בנוסף,  הצבא האמריקאי ניסה לחפש כלים דיגיטלים העוקבים אחר שינה ופעילות מוחית על מנת לאבחן מוקדם ככל האפשר את התסמונת.  בנוסף נעשה גם שימוש במעקב אחר המדיה החברתית ושימוש בכלים של קהילה על מנת לטפל בסובלים.

כך למשל פיתח הממשל האמריקאי אפליקציה המסייעת לסובלים, תך מתן מידע, כלים לאבחון ואימון עבור הסובלים. האפליקציה לאייפון 

PTSD APP
אפליקציה לפוסט טראומה

בנוסף לאלה, הפרויקט אותו יזם הנשיא אובמה הקשור לפענוח המוח וחדשנות בטיפול במוח צפוי להשליך על האבחון והטיפול בתסמונת פוסט טראומטית. הפרויקט השאפתני בו מושקעים תקציבים ניכרים מנסה להתמודד עם המוח ולפתח טיפולים ותרופות למחלות שונות בהם אלצהיימר ועוד…

אבל דיגיטלי

רק בימים אלה פרסמה גוגל כי היא תאפשר ניהול המידע הדיגיטלי של אנשים לאחר המוות באתרים והשירותים השונים של החברה. כמו תהליכים רבים אחרים גם האבל קיבל ממד דיגיטלי, וקירות פייסבוק, בלוגים ואתרים הופכים להיות מעיין אתרי הנצחה או "שבעה" במימד דיגיטלי בהם אנשים מביעים את האבל על מי שהלך, או הופכים לכלי להסתכל על חיו ועל דבריו האחרונים.

ישנם מגוון אתרים המנסים לסייע כיצד ומה יש לעשות עם השובל הדיגיטלי שאנו מתחזקים בחיינו לאחר מותנו. וכאן ניתן למצוא סקירה אודות השאלה כיצד הטכנולוגיה משנה את הדרך בה אנו מתאבלים על מתינו. ויש גם בלוג ישראלי העוסק בנושא

http://usatoday30.usatoday.com/news/nation/death-goes-digital

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=9j5tGsdVrtc]

משהו אישי לסיכום

לבסוף, משהו אישי. אחד הדברים המעניינים שאני הבחנתי בו, הוא היכולת של אנשים לבטא את האבל שלהם ברשתות החברתיות, אל מול חבריהם. כתיבת המחשבות, שיתוף בשירים אהובים, יוצרים ביום הזיכרון פסיפס מעניין של הרגלים ושאלות העולות לכל אחד מהחברים וקשורים ליום הזיכרון. לפני כן קשה היה לראות את ההתמודדות הפרטית, או שבריר ממנה, כמו שכיום, ואלו יוצרים פסיפס שונה פעמים רבות מאשר האבל הלאומי הפורמלי. ועל כן אשתף גם אני בשיר אבל שמדבר, ואולי ניתן לחבר אותו לממד של רשת חברתית. השיר מישהו ששרה יהודית רביץ

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=6CeaV0wU_54]


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.